Direktlänk till inlägg 29 oktober 2009

Vad sägs....??!!

Av Annica - 29 oktober 2009 19:07


Rollkur är en extrem variant av ridträning, speciellt inom dressyren.

Det innebär att ryttaren förböjer hästen onaturligt både i lod och i sidled.

Hästen går så att säga med nosen mycket nära bringan eller mycket nära ryttarens ben.

Detta är skadligt för hästen, men tillämpas som träningsmetod upp t o m OS- och VM-nivå.


Jag själv är inte speciellt insatt i detta men vet ändå vad jag tycker...


Så fram med vad ni andra tycker !


ROLLKUR, för eller emot...???


http://www.youtube.com/watch?v=4UwqyMCr_7c&feature=player_embedded

 
 
Ahmanda

Ahmanda

30 oktober 2009 11:35

Hejsan!
jag har faktiskt en del att säga om detta!
Jag förstår absolut att folk kan se detta som djurplågeri, för att vissa ryttare använder detta som en bestraffning, och de rider sina hästar bakom hand alldeles för mycket. Men dock, ska det tilläggas att denna typ av ridning gör hästen otroligt mjuk, om du använder detta som uppvärmning. Om du i en uppvärmningsfas rider hästen "förböjd" så sträcker du ut alla muskler på ett sätt som du inte kan göra om händen bara kröker lite på nacken. Att tänja ut musklerna på ett sådant sätt gör att du när du senare ska plocka upp hästen har en mjuk och följsam häst där det inte tar emot någonstans. Men som extrem träningsmetot är jag het emot detta. därimot ska vi tänka på vilka enorma djur vi har att göra med, och det är inte många hästar som skulle göra någonting de får ont av, eller känner sig mkt obekväma av. Och videon du länkat till är ju extrema bilder, såsom bilderna visar rollkur är helt emot alla regler. Detta kanske låter lite konstigt, jag vet inte riktigt hur jag ska förklara, men jag hoppas du förstår, och om inte, fråga på :D

http://ahmanda.blogg.se

 
Amanda Kastenholm

Amanda Kastenholm

30 oktober 2009 12:00

Jag kan faktiskt, med handen på hjärtat säga att detta är mer djurplågeri än rollkur. ; http://www.youtube.com/watch?v=opMiCyoRzYM
http://www.youtube.com/watch?v=zneyRnBmuu8

http://ahmanda.blogg.se

 
Annica

Annica

30 oktober 2009 13:03

Den där hoppryttaren har jag sett förut och det är ju nästan så att man undrar om allt är ett skämt eller om han rider så jä_la dåligt...??
Sorgligt i sånt fall...

Ang din kommentar om rollkur så håller jag med att inom "viss mån" är det ok !

Roligt med en debatt :-)

Vi ses !

Kram

http://djurenpalandet.bloggagratis.se

 
Vicke

Vicke

30 oktober 2009 13:28

Jag hoppas att du får en trevlig helg nu

http://www.metrobloggen.se/jagbloggarigen

 
Amanda Kastenholm

Amanda Kastenholm

30 oktober 2009 22:35

Det håller jag med om.
ang hoppryttaren, även om de är ett skämt så måste de ha spelats in, och då är det lika obehagligt för hästen som om att ryttaren vore sådär kass. Det är ju helt otroligt, vilka snälla hästar de finns!

http://ahmanda.blogg.se

 
Amanda Kastenholm

Amanda Kastenholm

5 november 2009 22:35

Rollkur på dagordningen

- Detta är för dressyrsporten vad dödsolyckorna har varit för fälttävlan.
Det sade på onsdagen det internationella ridsportförbundets sportchef David Holmes apropå internetstormen som orsakats av Patrik Kittel-videon med rollkurträning från världscuptävlingen i Odense.

Holmes föreläste vid World Breeding Federation for Sport Horses årsmöte i Köpenhamn, med rubriken ”Hur ser ridsporten ut i framtiden?”, och tog specifikt upp rollkurvideon. Han förklarade att affären tas på yttersta allvar av FEI och utreds på två plan; en disciplinutredning mot Kittel samt en översyn av bakgrunden, det vill säga rollkur som träningsmetod.

- Det ironiska är att vi kommer antagligen komma fram till att Patrik inte har gjort något fel. Vi måste utreda med alla inblandade och vittnen exakt vad som hände. Vi hade en telefonkonferens om fallet i veckan och den ansvariga stewarden förklarade att han inte ansåg att hästen var negativt påverkad, inte visade några stressymtom som svettning och så vidare. Hästen stack ut tungan som blev blå i ett skede, men det har jag själv råkat ur för med en häst, och Patrik rättade till det så fort som han upptäckte det.

- Men detta har blivit en enorm sak, tiotusentals hits på internet över hela världen, och e-mail som skickas till våra sponsorer där de uppmanas att inte sponsra FEI eller ridsporten. Detta skadar allvarligt dressyrens och hela sportens image. Vi måste titta på den underliggande frågan, det vill säga rollkur som metod. Tränare och ryttare må säga att vi bara reagerar på vad som händer på internet, sociala forum, men vi vore dumma om vi inte gjorde det. Tränare och ryttare måste förstå att de måste vara vitare än vitt, sade Holmes.

Rollkur väntas därför vara på dagordningen för FEI:s ledning vid det internationella förbundets årsmöte som inleds i Köpenhamn om någon vecka. FEI gjorde en översyn av rollkur med en internationell expertkonferens efter tysk mediakritik i samband med EM i Verden 2005 och har även senare diskuterat metoden.


Cecilia Lönnell

Publicerad: 2009-11-04. Senast ändrad: 2009-11-04

http://ahmanda.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annica - 17 september 2019 19:59

Nu va de vääldigt länge sedan jag skrev nåt här.. Så vad har hänt sedan sist..? Jo, en hel del.. Jag opererade ju nyckelbenet i december plus att dom fick ta ben från höften å dom båda har läkt jättebra :) Gaya skar ju upp hela sitt knä i januari å d...

Av Annica - 26 november 2018 23:42

Nu har de gått 4 veckor sedan bästaste Tyson lämnade oss å saknaden å hålet i mitt hjärta e så stort.. hela hjärtat e trasigt.. :-( Men de börjar läka! Tack vare en sån fin pojke som heter Lappland Dream Nitro, alias "Hasse"! En supergo å trevli...

Av Annica - 31 oktober 2018 22:55

I söndags hände de som aldrig fick hända.. Vår finaste, bästaste å älskade Tyson lämnade oss å blev en ängel.. :-( Han blev akut sjuk på morgonen så de fanns tyvärr inget annat att göra än att låta honom somna in.. De här e absolut en av de värsta sa...

Av Annica - 22 juni 2018 00:15

Förra veckan var jag på återbesök på ortopeden å fick träffa en som e expert på nyckelbensfrakturer å summa summarum så läker inte min fraktur, den har inte läkt ett smack trots att de gått ca 6 månader.. :-/ Förmodligen så beror de på att jag e st...

Av Annica - 24 maj 2018 23:48


I dag ringde min ortopedläkare med svaret på datortomografin som jag för nån vecka sedan gjorde å de va lite blandad kompott.. Trots att de har gått 5 månader sedan jag bröt nyckelbenet så har de inte läkt.. enligt röntgen så fanns de inga tecken p...

Presentation

Fråga mig...

1 besvarad fråga

Översätt

Diverse

Titta in....

Matbloggstoppen

Länk

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26 27
28
29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards