Direktlänk till inlägg 22 april 2010

Hovslagare misstänkt för djurplågeri....

Av Annica - 22 april 2010 23:26


                      


Hej igen  


I dag tänkte jag ta upp någonting som alla hästägare träffar på...


Hovslagare...


Det är väl ett eget släkte...


Kommer aldrig när dom ska, stressade, hårda på hästarna mm....


Men...


Man ska ju inte dra alla över en kam, det är ju som tur är endast ett fåtal som är rötägg, dom flesta är ju bra !


Själv har jag turen att bo ihop med min hovslagare  


Jag läste denna artikel och man börjar ju fundera hur pass okunnig denna hästägaren är  


Jag har full förståelse för att alla inte kan så mycket om hovar men ligger det inte i ens ansvar som hästägare att i alla fall kunna så pass mycket så man kan se skillnad på vad som är rätt och vad som är helt åt skogen, eller...???


Jag tycker i alla fall det...


Läs artikeln och säg vad ni tycker:


http://www.skanskan.se/article/20100415/STAFFANSTORP/704159961/1006/nyheter/*/hovslagare-misstankt-for-djurplageri


Självklart så har ju denna hovslagaren gjort ett pissjobb men jag kan ändå inte hjälpa att jag tycker att hästägaren också har ett ansvar...


Eller...????


Natti, natti  

 
 
Vicke

Vicke

24 april 2010 07:34

Jag tittar bara in för att önska dig en trevlig helg.

http://web.comhem.se/animeramedvicke

 
aanonym81

aanonym81

24 april 2010 17:15

Hej!
Jag ser alltid fram emot slutet av veckorna eller början av helgen då jag får så trevligt inlägg från dig - men samtidigt får jag så dåligt samvete att jag aldrig hinner före, är så dålig på det där att ta kontakt först hihi.. Ja jag var lagomt nervös inför veterinären men samtidigt så hade jag en magkänsla att det inte var något allvarligt, så nu sitter jag och laddar för första ritten på tre veckor typ i sadeln på honom och han är verkligen rodeohäst, på backen iaf. spännande och se i sadeln =) . Skönt att det bara var en lårkake liknande grejj.
Hovslagare är ett kapitel för sig. Har haft en superbra hovis förut men han skadade sig för några år sen och sen hade han inte tid över för mig när han kom åter. Han är även hästtandläkare och jätteduktig på det han gör och håller tider och påminner. Den hovslagaren jag har nu är också jätteduktig och förklarar varför vissa saker är på ett visst sätt och hur det ska se ut osv osv. Har alltid haft fina fötter på mina hästar. Det enda nackdelen som hänt med honom på slutet är att man måste tjata på honom för oftast så skjuter han på tider framåt ... Det kan göra en lite irriterad,samtidigt som man kan förstå att han prioriterar sina storkunder travhästarna först. Men när han äl kommer blir det jättebra.Trevlig är han också och lugn. VÄldigt lugn och har sund hästhållning och sunt tänkande till dessa djur. =) .

Hoppas din helg blir bra! Själv tänkte jag försöka få me mig någon och se Itchy Dayz ikv. men det ser mörkt ut, kanske lika bra då jag har både utsläpp och lunch imorgon, men ändå.

Hästarna du har i detta blogginlägg är ju supersöta!!

Ha en jättetrevlig helg och hoppas ni får bra våräder.!!

http://anonym81.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Jeanette

25 april 2010 09:19

Sedan årsskiftet så gäller att hovslagare (liksom alla andra som behandlar djur, ex.vis kiropraktorer m.fl) måste vara certifierade av Jordbruksverket för att få arbeta. I och med det så ligger hela ansvaret hos hovslagaren och inte som tidigare, hos djurägaren.

I praktiken är det ju ändå djurägaren som väljer och anlitar hovslagaren, så visst finns ändå ansvaret till viss del kvar, nämligen att välja en bra hovslagare. Det förutsätter dock en viss kunskap hos hästägare vilket tyvärr inte alla har...

 
moa

moa

25 april 2010 15:23

sv. naaaw,va söt du är!:)
hoppas du haft en underbar helg!

http://justmoa.devote.se

 
linda-li

linda-li

25 april 2010 16:21

Alla hästägare har det som sitt förbannade ansvar att anlita folk som vet vad de sysslar med! Är man en så okunnig hästägare att man inte ser när något blivit vanvård, så ska man inte ha häst!

http://linda-li.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annica - 17 september 2019 19:59

Nu va de vääldigt länge sedan jag skrev nåt här.. Så vad har hänt sedan sist..? Jo, en hel del.. Jag opererade ju nyckelbenet i december plus att dom fick ta ben från höften å dom båda har läkt jättebra :) Gaya skar ju upp hela sitt knä i januari å d...

Av Annica - 26 november 2018 23:42

Nu har de gått 4 veckor sedan bästaste Tyson lämnade oss å saknaden å hålet i mitt hjärta e så stort.. hela hjärtat e trasigt.. :-( Men de börjar läka! Tack vare en sån fin pojke som heter Lappland Dream Nitro, alias "Hasse"! En supergo å trevli...

Av Annica - 31 oktober 2018 22:55

I söndags hände de som aldrig fick hända.. Vår finaste, bästaste å älskade Tyson lämnade oss å blev en ängel.. :-( Han blev akut sjuk på morgonen så de fanns tyvärr inget annat att göra än att låta honom somna in.. De här e absolut en av de värsta sa...

Av Annica - 22 juni 2018 00:15

Förra veckan var jag på återbesök på ortopeden å fick träffa en som e expert på nyckelbensfrakturer å summa summarum så läker inte min fraktur, den har inte läkt ett smack trots att de gått ca 6 månader.. :-/ Förmodligen så beror de på att jag e st...

Av Annica - 24 maj 2018 23:48


I dag ringde min ortopedläkare med svaret på datortomografin som jag för nån vecka sedan gjorde å de va lite blandad kompott.. Trots att de har gått 5 månader sedan jag bröt nyckelbenet så har de inte läkt.. enligt röntgen så fanns de inga tecken p...

Presentation

Fråga mig...

1 besvarad fråga

Översätt

Diverse

Titta in....

Matbloggstoppen

Länk

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20
21
22
23
24
25
26
27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards