Alla inlägg under april 2010

Av Annica - 19 april 2010 19:59


               


Hej vänner  


I dag har jag bara en sak att säga...


Djurplågeri 


Alla har vi väl en bild av vad djurplågeri är och det man oftast tänker på är de fruktansvärda vanvårdsfall som uppmärksammats.

Framförallt lantbruksdjur, bilder på kor som står till knäna i sin egen gödsel, grisar som länge legat döda, magra hästar och förvuxna hovar mm...


När man ser sånt här blir man illamående, tro mig, jag vet !!!


Har själv sett ett grovt fall av djurplågeri på en gård med ett flertalet djur, fy fan säger jag !!!


Jag undrar om man över huvud taget kan föreställa sig vilket lidande dessa djur fått utstå innan någon äntligen satt stopp för vanvården..


Men djurplågeri, vad är det då, och vem avgör det...???


Det kan ju även vara så mycket annat också som okunskap...


Som ex en kanin ägare som inte vet att kaninens tänder växer hela livet och därmed måste ha rätt foder...


Eller ex en hund resp katt ägare som inte vet vad och hur mycket en hund resp katt ska äta så att den i stället blir fet...


Det är också djurplågeri !!!


Eller tycker ni detta är normalt...???


  


Det tycker inte jag !!!


Nu är vår gammel katt överviktig ( gick upp i vikt när hans bror dog... ) men vi har i alla fall haft den hos veterinär för att kolla upp sköldkörteln mm plus att han hjälpte oss med en foderstat, det är man skyldig sina djur !


Så vad är då djurplågeri och enligt vem...???


Vem har rätt att avgöra det...???


Fram med era synpunkter =)


Må så gott  


Av Annica - 18 april 2010 21:30


             


God kväll alla djurvänner  


Helgen är över och jag hoppas att ni har haft en härlig helg med era nära och kära !


I dag ska vi ta upp ett annat omtalat ämne som jag har haft uppe förut...


Rollkur / hyperflexion


Rollkur är en extrem variant av träning inom ridsporten, som innebär att ryttaren förböjer hästen både i lod och i sidled.

Hästen går med nosen mycket nära bringan eller mycket nära ryttarens ben. Detta anses vara skadligt för hästen men tillämpas som träningsmetod upp t o m OS och VM-nivå

Många anser att rollkur är djurplågeri...



Vad tycker ni...???


Det råder väldigt skilda meningar om detta...


Skulle vara kul att höra vad ni tycker, fram med era synpunkter, bra / dåligt...??


Kolla gärna in denna video om rullkur


http://www.youtube.com/watch?v=4UwqyMCr_7c&feature=related

Tills vi hörs nästa gång, MÅ SÅ GOTT 





Av Annica - 17 april 2010 22:42


             


Hej hästvänner =)


I dag ska jag ta upp någonting som jag inte gillar...


Detta...


http://www.youtube.com/watch?v=CkyC1Fq6Msg


Jag finner inga ord, vidrigt  


Förstår inte varför man utsätter sina hästar för det här bara för att vinna tävlingar  

Det är sjukt...

Vilken normal människa smörjer in hästens ben med kemikaler för att sedan sätta på metallkedjor  


Idioter  


Och så gnälls det över att travsporten är djurplågeri... Eller hur !!!!


Tror inte det va...


Nu finns det ju tyvärr rövhål inom alla sporter, oavsett grenar...


Jag säger bara en sak..


SUCK...


Trevlig helg på er alla  



Av Annica - 16 april 2010 22:26


               


Hej igen hästvänner 


I dag ska jag ta upp ett annat kärt ämne inom sporten...


Brukar finnas mycket att diskutera inom det...


Vad är det då...


Jo...


HJÄLPTYGLAR, SPORRAR OCH BETT


Så vad säger ni om det, vad är bra och dåligt tycker ni...???


Själv så tycker jag att hjälptyglar är ett väldigt bra hjälpmedel om det sitter en rutinerad ryttare bakom dom  


På min förra häst hade jag ibland german martingal ( thiedemantygel ) vilket blev ramaskri...


Men bett då... Är det nödvändigt..??


Ja, för det mesta så är det det.

Tycker jag i alla fall =)


Min förra häst red jag även på sidepull till och från vilket gav mig och honom mycket medans min nuvarande häst inte alls fungerar på det...


Däremot så tycker jag att alla dessa tjocka bett som många petar in i hästarnas munnar inte är schysst alla gånger...


En hästs mun är inte alltid gjord för dessa tjocka bett då dom inte alltid får plats i munnen...


Förut ansåg man att desto tunnare bettet desto skarpare inverkan på hästen men numera anser man att ett tjockt bett är värre än ett tunnt bett då hästens mun inte är skapt för att ha ett bett inne i munnen, varför egentligen inga bett får plats i hästens mun men tjocka bett tar definitivt upp mer plats än smala bett varför smala bett är att föredra men det som i slutändan avgör hur skarpt ett bett är är ju faktiskt ryttarens hand...


Eller vad säger ni...???

Må så gott och trevlig helg 


Av Annica - 15 april 2010 18:29


              


Kära hästvänner !


I dag kommer jag att fortsätta skriva om mitt hat objekt....

Strassermetoden 


Strassermetoden = att hästar ibland verkas så att det blöder och att man utsätter en sulöm häst för vasst grus, i syfte att härda hoven.

 

Detta låter ju bra...

Att verka hästen så pass så att den blöder, superbra !!!


Vilka jävla puckon...


Jag finner inga ord...


En annan sak som jag finner väldigt konstigt är detta, ( och detta är taget ur Hiltrud Strasser's egna bok):


Hästar ska sadlas så långt fram som möjligt då det naturligt har mer vikt framtill.

 

Va  


Var har hon fått det ifrån...

Inte vill man ju medvetet lägga mer vikt på frambenen...


Herregud, vilka skojare...


Synd att så många verkar enligt Strasser som det faktiskt är, stackars hästarna.. 


Skulle vara kul att höra vad en Strasser anhängare tycker om mina funderingar...


Själv tycker jag att det är rent djurplågeri och jag hoppas att det förbjuds i Sverige, innan fler hästar far illa  


Jag har absolut ingenting emot dom som vill och kan ha sina hästar barfota, om man har en häst som klarar av att vara barfota så är ju det det bästa =)


Vi hade vår förra häst barfota tills han var nästan sex år för att han kunde det men i och med att ridningen utökades så fick han pga underlaget ont i fötterna och eftersom jag är en hästägare som älskar min häst och gör det bästa jag kan för honom så skodde jag honom direkt när han började bli ömfotad !!!!!!


Det är så normala människor gör....


Ha det bra tills nästa gång  





Av Annica - 14 april 2010 21:09


                    


God kväll kära vänner =)


Nu ska jag ta upp ett väl diskuterat ämne...


Känsligt ämne...


Som jag inte är någon fan av...


Djurplågeri, eller...???


Ja, i mina ögon så klassas det som djurplågeri...


Så vad är det jag pratar om då...


Jo...

STRASSERMETODEN  


Detta står på Nordiska Hovvårdsförbundets sida:


Strassermetodens riktlinjer

Övergång till barfota/fysiologisk korrekt hovform och funktion
och
Underhåll av högpresterande barfotahästar



  • ­Möjlighet till rörelse 24 tim/dygn (inga stängda stallar).
  • Levnadsförhållanden som möjliggör ständig vistelse i väder och vind.
  • Levnadsförhållanden som inkluderar den typ av underlag som hästen används på.
  • Flockliv - dvs fler än en häst.
  • Fri tillgång till stråfoder/bete 24tim/dygn. Stråfoder ges i marknivå.
  • Hovarna exponeras dagligen till vatten (lera/vatten i hagen eller under ritten, eller genom daglig hovbad).
  • Naturlig mängd rörelse (15+ km) dagligen.
  • Verkning av hovarna (eller ridning) i den mån det behövs för att bevara en korrekt fysiologiskt hovform.
  • Inget bäddmaterial (tex. halm, sågspån etc.), dvs substanser som drar åt sig och behåller ammoniak.
  • Inga plagg på kroppen så som täcken, benlindor, bandage etc.
  • Avstå från att använda cirkulationshämmande medicinering.
  • Inga skodda hovar


Då undrar jag vad täcken, benlindor mm har med hovarna att göra...???

Verkar ju helt sjukt  

Likaså att man inte får använda något strö  

Hade jag en häst på lösdrift så skulle jag i alla fall vilja att den hade en mysig upphalmad ligghall att kunna gå in och lägga sig att sova på en torr och härlig bädd...


Men det kanske är fel..

Det kanske är bättre att hästen ligger ute i spöregn på kall och våt mark...

Det är nog mycket bättre än att hästarna får ligga torrt...


Likaså fri tillgång på hö, det tycker jag absolut är det bästa för hästen men dom som har hästar som är extremt överviktiga, fång mm hur ska dom göra...???


Men skulle man fråga en som håller på med Strassermetoden så har dom säkert svar på det med....


Vad tycker ni alla om Strassermetoden...???


Fram med era åsikter  


Må så gott =)


Av Annica - 13 april 2010 22:31


               


Rätt eller fel...


Ja, vad är rätt och vad är fel i häst / ridsporten...???


Allt är väl i betraktarens ögon, eller... 


Precis som teaaftereight säger så kan man ju undra, är det schysst att ha häst och inte göra någonting med den och i sådant fall vad är tillräckligt att göra med sin häst...???


Jag tycker inte att det är snällt att ha häst som man aldrig gör någonting med samtidigt som när vi fick hem vår travare direkt från Solvalla så gjorde jag ingenting med honom på lääänge.....

Självklart så blev han "pysslad" med och borstad mm varje dag och masserad flera gånger i veckan...

Och sen kan man ju undra hur dom som inte gör så mycket med sina hästar har sin hästhållning i övrigt...

Kanske hästen får gå ute på lösdrift alt vara ute väldigt många timmar om dagen i enormt stora och kuperade hagar, är det ok då...??


Jag själv kan ärligt säga att jag verkligen avskyr allt som har med Strasser metoden att göra, rent djurplågeri tycker jag...

Att verka ner fötterna så pass mycket så dom knappt kan gå för att sedan låta dom gå så för att dom ska härdas som det så fint heter...

Nej, rent bullshit tycker jag !!! 


Så vad säger ni hästmänniskor, vad är rätt eller fel / vad gillar ni alt ogillar...??


Sist men inte minst så vill jag bara säga till Stefan som har haft en jobbig dag att jag älskar dig 


                       

Av Annica - 12 april 2010 20:02

               

Hej igen alla hästälskare  


Jag håller på med en undersökning...


Ni alla som älskar ridsport, vad gillar ni INTE inom sporten..?


Skulle vara kul att se vad som gillas resp inte gillas och då menar jag allt inom sporten som ex, utrustning, hantering, ridstil mm, ja allt ni kommer på...


Fram med era synpunkter  

Må så gott alla




           

Presentation

Fråga mig...

1 besvarad fråga

Översätt

Diverse

Titta in....

Matbloggstoppen

Länk

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20
21
22
23
24
25
26
27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards