Alla inlägg den 12 maj 2010

Av Annica - 12 maj 2010 13:05


                


Hej igen  


I dag ska jag ta upp NH = Natural Horsemanship eller som många säger Natural HorsemanSHIT....


Dom som utövar det hävdar att det är en filosofi där man skapar ett språk med hästen – en dialog.

Det är ett förhållningssätt man har tillsammans med hästar som grundar sig på förståelse, känsla och hästpsykologi.

Man ser allt från hästens synvinkel och kommunikationen byggs upp av förtroende, ledarskap och ömsesidig respekt.

Man använder inte någon form av tvång eller straff, utan lär hästen det man vill på ett naturligt och förståeligt sätt för den.


Bullshit enligt mig....


I alla fall dom som säger sig hålla på med NH och det enda dom gör är att piska skiten ur sin häst + att rycka sönder huvudet....


Jag har själv varit på en NH kurs för en av Sveriges mest kända instruktörer och vi var inte ens kvar under hela kursen pga sättet hon / han behandlade hästarna på...

Enligt mig så finns det bättre sätt att få kontakt med sin häst än att slå den på ganascherna, och då menar jag verkligen SLÅ !!!


Kolla in denna videon där Linda Parelli hanterar en problemhäst:http://www.youtube.com/watch?v=CyF2QqP29DU


Nu arbetar ju hon denna hästen enligt PNH metoden vilken också är bullshit enligt mig !!


Det tycker jag i alla fall =)


Må så gott !

Presentation

Fråga mig...

1 besvarad fråga

Översätt

Diverse

Titta in....

Matbloggstoppen

Länk

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards