Direktlänk till inlägg 27 juni 2010

Sadeln...

Av Annica - 27 juni 2010 22:46


                 


Hej !


Hoppas ni alla har haft en mysig midsommar !


Jag har mått bra dom senaste dagarna och det har gjort mig så glad  


Men i dag har jag haft ett bakslag... Har mått urk hela dagen... Allt tillbaka... Magvärk, yrsel mm.... Helt värdelöst... Hoppas på en bra dag i morgon...


Men nu till det jag ska skriva om i dag, dvs sadeln förr:


Det fanns flera olika sadeltyper på 1600-talet, ex:


Tummel- och manegesadel
Medeltidens tornerriddare lät forma sadeln som en del av sitt pansar med uppbyggda stöd som höll ryttaren kvar i sadeln trots kraftiga stötar. Ur den sadelformen växte renässansens tummel- och manegesadel fram. Den gav ryttaren mycket fast stöd under kraftfulla rörelser och språng, och användes även av krigare under 1600-talet.

  


Damsadel
Sadlarna för ridning sidläns bygger på samma slags grundkonstruktion som manegesadeln. Det främre stödet är borttaget, och sadelknappen förhöjd för att ge stöd åt höger ben som får lätt stöd av en kudde ovanpå frambommen. Det bakre stödet har en asymmetrisk form för att ge ett lätt stöd från sidan. Det behövs endast en stigbygel till vänster fot. Damstigbyglar hade ofta toffelform. 

  


Karolinersadel
För de svenska karolinerna fastställdes en standardsadel på 1680-talet. Den skilde sig från manegesadlarna genom att den saknade sadelknapp, och stöden på fram- och bakbom var lägre så att sätet fick en öppnare form. Den öppnare formen på sadeln har samband med tidens stridstaktik: snabba anfall i samlad tropp. 
Sadeltypen användes vid ridskolor i Sverige till 1800-talets slut, men ansågs då bara passa för ängsliga och oerfarna ryttare. 

  


Polsk sadel
I östra Europa satt ryttarna i en ställning som skilde dem från andra ryttare i 1600-talets krigföring, de kunde bl.a stå i stigbyglarna utan kontakt med sadelns säte. De var bågskyttar och spjutkastare och måste resa sig i sadeln för att inte hästens rörelser skulle påverka träffsäkerheten. Deras sadlar var släta och öppna för att ryttaren skulle kunna variera sin sits. Sadeltypen användes också av turkar, polacker och ungerska husarer.
I Sverige kallades sadeltypen för polsk, och ingick i sadelmakarnas mästarprov, vilket visar att den fyllde ett behov även bland svenskar.

  


Engelsk sadel
I England var det populärt med jaktritt och kapplöpningar. Till det föredrogs en lätt, öppen sadel med låga fram- och bakvalv. Den gav ryttaren möjlighet att skifta ställning i sadeln. Det är en fördel vid hoppning på högre hinder, och i svår terräng. Den engelska sadeltypen fick stort genomslag i resten av Europa i samband med Napoleonkrigen under 1800-talet.

  


Det var allt för i dag !


Må så gott  


 
   
   
   
   
  
   

 
 
anonym81

anonym81

29 juni 2010 00:25

Hej! Jag har inte glömt bort dig men är bara så otroligt dålig på att blogga nu förtiden =) . Jag har haft en mycket lugn och skön midsommarhelg, bara slöat och vilat upp mig, kändes som kroppen började säga lite ifrån efter allt jag haft för mig senaste två åren ... Det behövdes kan jag säga. Hur har din varit? Hänt något kul?
Måste hitta inspirationen någonstans och börja blogga oftare igen... Kanske kommer mot hösten , vem vet =) ... Men jag skämms över att jag är så dålig på bloggeriet =) ...
Sköt om dig!
Kram

http://anonym81.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Tobbe

26 juli 2010 23:54

Hej! Jag heter Tobbe och ramlade in hos dig via Google då jag sökte efter gamla sadlar. Saken är den att jag på en auktion lite genom slumpen köpte en gammal sadel i halvtråkigt skick. D v s, på undersidan är den trasig och lädret och sämskinnet(?) är torrt, dessutom lades den ut i hällregnet under auktionen. Sadeln, eller vad som är kvar av den kommer aldrig mera att ligga på en häst, men jag har väl någon tanke på att åtminstone smörja upp lädret och sitsen och kanske ha den som dekoration? Frågan är bara om du möjligtvis har någon aning om vad man ska använda på så gammalt läder? Har indikationer på att sadeln är från ca 1810... Tack på förhand om du orkar svara! ;)

 
Annica

Annica

27 juli 2010 13:57

Hej Tobbe !
Tack för att du tittat in på min sida =)
Tyvärr så kan jag nog inte råda dig ang sadeln pga att den är så pass gammal...
Hade det varit en sadel som inte var så pass gammal så hade jag nog smörjt den med Neatsfoot oil som ger ett mycket bra skydd mot sprickbildning till följd av upprepad exponering av vatten. Det återger även gammalt läder sin smidighet.
Men om jag var som du skulle jag ta kontakt med en konservator och rådfråga.
Hoppas detta hjälpte dig lite i alla fall =)
Välkommen tillbaka till min sida !
Mvh Annica

http://djurenpalandet.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Tobbe

27 juli 2010 18:55

Stort tack för att du ville svara! =0) Hm... Har läst runt lite på egen hand och snubblat över de mest skiftande råd om läder. Det slutade med att jag ringde morsan som var åt stan idag och bad henne gå in på granngården och leta upp en bra (och inte alltför svindyr) läderolja. Just nu känns det nog som att jag bör smörja upp den med något överhuvudtaget eftersom jag lät den sola sig lite efter den blöta auktionen, varvid den blev VÄLDIGT fnösktorr på momangen... Så tanken blir att tvätta den varsamt med någon lädertvål hon köpte som visst ska hjälpa till att öppna porerna och sedan lägga på oljan... Återigen, tack för svaret! ;0)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annica - 17 september 2019 19:59

Nu va de vääldigt länge sedan jag skrev nåt här.. Så vad har hänt sedan sist..? Jo, en hel del.. Jag opererade ju nyckelbenet i december plus att dom fick ta ben från höften å dom båda har läkt jättebra :) Gaya skar ju upp hela sitt knä i januari å d...

Av Annica - 26 november 2018 23:42

Nu har de gått 4 veckor sedan bästaste Tyson lämnade oss å saknaden å hålet i mitt hjärta e så stort.. hela hjärtat e trasigt.. :-( Men de börjar läka! Tack vare en sån fin pojke som heter Lappland Dream Nitro, alias "Hasse"! En supergo å trevli...

Av Annica - 31 oktober 2018 22:55

I söndags hände de som aldrig fick hända.. Vår finaste, bästaste å älskade Tyson lämnade oss å blev en ängel.. :-( Han blev akut sjuk på morgonen så de fanns tyvärr inget annat att göra än att låta honom somna in.. De här e absolut en av de värsta sa...

Av Annica - 22 juni 2018 00:15

Förra veckan var jag på återbesök på ortopeden å fick träffa en som e expert på nyckelbensfrakturer å summa summarum så läker inte min fraktur, den har inte läkt ett smack trots att de gått ca 6 månader.. :-/ Förmodligen så beror de på att jag e st...

Av Annica - 24 maj 2018 23:48


I dag ringde min ortopedläkare med svaret på datortomografin som jag för nån vecka sedan gjorde å de va lite blandad kompott.. Trots att de har gått 5 månader sedan jag bröt nyckelbenet så har de inte läkt.. enligt röntgen så fanns de inga tecken p...

Presentation

Fråga mig...

1 besvarad fråga

Översätt

Diverse

Titta in....

Matbloggstoppen

Länk

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards