Alla inlägg den 3 juli 2010

Av Annica - 3 juli 2010 19:27


                          


Hej  

Hoppas allt är bra med er alla, vädret kan man ju inte klaga på i alla fall


Rena medelhavsvärmen, lite väl varmt enligt mig...


För er som inte sett annonserna så är Akke till salu... 


Efter mycket övervägande så bestämde jag mig att det är det bästa för honom då min kropp inte orkar ge honom det han vill för att må bra, jag skulle vara en egoist om jag behöll honom...


Han är värd mer...


Plus att det är en del andra saker jag vill göra i livet och då blir det för jobbigt med två st hästar, det kommer inte att finnas tid till det...


Men...


Jag säljer honom endast till rätt hem, jag har inte bråttom !


Tänkte i dag börja att skriva lite om betsling förr i tiden så håll till godo:


Under 1600-talet red man oftast med stångbett. 

Ju längre skänklarna är desto kraftigare hävstångsverkan ger de.

Hästen märker ytterst fina signaler som ex hur tyglarna läggs mot halsen.

Denna påverkan är så tydlig att ryttaren kan rida med skenbart lösa tyglar i ena handen, och ge signaler till vändning genom att endast vrida handleden.

På 1600-talet skulle man ha högerhanden fri för att hålla värjan, pistolen eller lansen.

Ett alternativ till bett med mundel var att använda kapson.

Det är en bygel av metall som spänns runt hästens nos och trycker mot det känsliga nosbrosket.

Den användes gärna i början av hästens utbildning.

Först när hästen fått rutin vandes den vid stångbettet.

Det hände också att man använde tränsbett under en övergångsperiod.

För att öka hästens vilja att ta bettet rekommenderades man smörja in det med honung och salt. 


  


Fortsättning fäljer =)


Trevlig helg   

Presentation

Fråga mig...

1 besvarad fråga

Översätt

Diverse

Titta in....

Matbloggstoppen

Länk

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards