Alla inlägg den 13 september 2011

Av Annica - 13 september 2011 10:38


               


Jag har fått många frågor på bloggen ang min blodsjukdom så här kommer info till er som undrar och hur dom hittade den på mig !


För ca 2 år sedan så togs av en slump ett blodprov på mig och det var verkligen tur i oturen...


Det här är min resa...


Hamnade på sjukhus efter en ridolycka och som om att det inte vore nog med en blödning i njuren och en liten i huvudet så kom det mer...


Läkaren kommer in och berättar att det är något fel på mitt blod...


Han vet inte vad utan jag får en akutremiss till hematologen där det väntade många nya provtagningar på alla dess olika sätt...


Summan av kardemumman var ett blodvärde som var under 80 och ENORMA mängder av trombocyter (blodplättar) och utredningen fortsatte...


Det var en väldigt jobbig tid för mig, mycket som snurrade i huvudet, jag var sååå orolig för vad det kunde vara.


Provsvaren visade till slut på en blodsjukdom som heter Essentiell Trombocytos.


Det är en elakartad blodsjukdom som hör till de myeloproliferativa sjukdomarna men kan vara bättre och sämre i skov.

E.T är en autoimmun sjukdom = ens egna immunförsvar felaktigt angriper kroppens egen vävnad.

Ordet "trombocytos" betyder att antalet trombocyter är högre än normalt.

Trombocyter (blodplättar) är de blodkroppar som behövs för att blodet ska kunna levra sig normalt.

Antalet trombocyter i blodet varierar normalt mellan c:a 140 och 450  miljarder per liter.

När en skada uppkommer i väggen till ett blodkärl, utsöndras ämnen som aktiverar trombocyterna. Deras form förändras och de blir "klibbiga", dvs de fastnar lättare i varandra och i strukturer vid skadan. På det sättet bidrar de till uppkomsten av ett skyddande internt "förband" som tätar skadan och hindrar blödning från kärlet.


När man har E.T så ökar mängden trombocyter, vilket i benmärgen, där blodkropparna bildas, syns genom att förstadierna till de mogna trombocyterna är ökade.

Förstadiet till trombocyter kallas för megakaryocyter.

Typiskt för trombocyterna vid essentiell trombocytos är att de har en mer varierande storlek än normalt.

Ett av problemen man kan få av sjukdomen är blodfylld mjälte.

Man kan säga att en aktiv E.T beter som en allergi men att min benmärg har fått för sig att vara allergisk mot sig själv, vilket inte blir så bra...

Det är då som kroppen kan få för sig att mjälten måste producera mera blod pga dom höga trombocyterna och då blir den blodfylld.

Ett annat problem är den höga risken för blodproppar vilket man får medicin mot.

När dom upptäckte sjukdomen hos mig hade jag extremt höga värden men i dag har jag bra värden, mitt sista prov var jättebra  

Det jag får göra pga sjukdomen är att ta prover med jämna mellanrum, mellanrummen bestäms efter varje provtagning, bra provsvar = längre mellan proverna och tvärtom + att jag äter blodförtunnande + att jag ska ta benmärgsprov runt var tredje månad ( är proverna bra är det längre mellan provet ) och det är då dom borrar sig in i höftbenet för att ta ut en bit benmärg vilket inte är så speciellt skönt... + om värdena är höga medicineras man med cellgifter ( svag dos ).

Det som är tråkigt med E.T är att för dom flesta så utvecklas den med åren till det värre...

Men, men det kommer ju inte hända mig !

Det var allt om E.T, konstig sjukdom att dra på sig va... 

Hoppas ni alla som undrade har fått svar om vad det är för slags sjukdom, annars är det bara att ni hör av er igen !

Må så gott alla =)



Presentation

Fråga mig...

1 besvarad fråga

Översätt

Diverse

Titta in....

Matbloggstoppen

Länk

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards