Alla inlägg den 22 november 2013

Av Annica - 22 november 2013 17:43


                               


De e fredag, tjohoo, eller..??

Nej, inte för mig..har verkligen haft några riktiga pissdagar nu senaste tiden..

Haft sån extrem värk i nack å huvud så jag kräkts  

Jag vet att man eg inte får tycka synd om sig själv för de finns alltid dom som har de värre men just nu så tycker jag faktiskt synd om mig själv  


I dag tänkte jag bjuda på ett tiramusu recept, de e en av mina favvosar, tyvärr så håller inte Stefan med.. han tycker inte om tiramusu vilket i sig inte gör så mycket för då får ju jag allting själv  


Ingredienser:

  • 4 äggulor
  • 4 msk socker
  • 1 äggvita
  • 500 g mascarpone (mascarponen kan ersättas med 2 1/2 dl kesella och 2 1/2 dl crème fraiche)
  • skal av 1 citron
  • 10 savoyardikex
  • 2 1/2 dl stark kaffe
  • 4 cl konjak (bailys e oxå gott)
  • kakao till garnering

Gör så här:

  • Vispa äggulor och socker pösigt (spara 1 äggvita, för 4 port och vispa den för sig).
  • Vänd ner mascarpone, lite i taget, och även äggvitan.
  • Rör i citronskal.
  • Lägg savoiardikex i bottnen på en form.
  • Blanda starkt kaffe med konjak och droppa hälften av det över kexen.
  • Bre på hälften av mascarponeblandningen.
  • Lägg på ett varv till av kex, kaffe och mascarponeblandning.
  • Låt stå minst 5 timmar i kylskåp (gärna över natten).
  • Sikta över kakao före servering.
  • Färdig för servering!

 Man kan även göra tiramisun direkt i portionsskålar =)

Vissa använder brännare, jag själv tycker att brännare en mini stund blir outstanding  


     




Presentation

Fråga mig...

1 besvarad fråga

Översätt

Diverse

Titta in....

Matbloggstoppen

Länk

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards