Alla inlägg den 19 maj 2016

Av Annica - 19 maj 2016 23:29

I dag har jag orkat mig ner till stallet å haft lite kvalitetstid med Gaya :-)
Vi har gosat, myst, pussats, borstat mm å de va såå mysigt :-)
Avslutade med att ta ut henne i korallen å jobbade lite i skritt, ville ju inte kräva för mycket pga hennes sår men de ville tydligen hon för hon travade på så friskt å fint ;-) hon e såå jäkla duktig att löslongeras, hon lyssnar superbra!!
Tror hon tyckte de va roligt att få göra nåt :-)
Gaya e ju en lite klumpig tjej å varför ändra på de, tänkte hon i dag då jag vände ryggen till i typ 30 sekunder.. under dom sekunderna hittade hon ett smaskigt grässtrå under tråden som hon va tvungen att ta å när man e en bebis så e de ju inte alltid så lätt att tänka på konsekvenserna av sitt handlande = Gaya har huvudet under tråden å äter gräs, när grässtrået e uppätet så höjer man huvudet rakt upp = man fastnar i tråden..!!
Lilla hjärtat så rädd hon blev.. :-( men Gaya e en klok flicka med ett super psyke så efter bara nån min lugnade hon ner sig å sen va de som precis hänt som bortblåst, jag verkligen älskar hennes psyke!!
Gaya borde eg ha färre ben... hon e för klantig för att ha 4 st, speciellt så borde hon ha kortare ben, nu har hon växt så pass så hon har ben som en älg.. ;-)
Enligt Gaya själv e de svårt med så långa å många ben å hon trasslar ofta in sig själv i dom ;-)
De e inte lätt när man i huvudet e bebis men fysiskt mycket större...
I helgen ska vi fortsätta med tömkörningen/longeringen fast då utan att fastna i tråden... ;-)
Hon va pyttelite svullen i benen i dag vilket gör mig super nervös att hennes överkänslighet e på gång igen... förra sommaren råkade hon ut för "fotosensibilitet" vilket enkelt kan beskrivas som ökad ljuskänslighet i kombination med för hästen giftiga växter.
Hästar som drabbas blir väldigt känsliga mot solens UV-strålning och det kan orsaka hudskador..
Förra året blev Gayas vita partier helt brännskadade plus att hon blev allmänpåverkad så veterinären fick ta leverprover bla å som tur va hade hon ingen leverpåverkan!!
Så jag hoppas verkligen att detta inte händer i år igen.. dom drabbade hagarna som de bla fanns alsikeklöver i e ju upp plöjda å nysådda plus att vi fått nya hagar så vi håller alla tummar, tår, tassar å hovar att de inte händer i år igen..!!!
Btw så har jag tänkt ang cellgifter eller ej.. fortsättning följer i morgon, natti alla :-))

Presentation

Fråga mig...

1 besvarad fråga

Översätt

Diverse

Titta in....

Matbloggstoppen

Länk

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13 14 15
16
17 18 19 20
21
22
23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards