Alla inlägg den 7 juni 2016

Av Annica - 7 juni 2016 23:43

Jaha då e de onsdag snart då å dags för mig att opereras igen... men den här operationen e som en fis i rymden mot min förra plus att jag tror jag får komma hem på kvällen igen vilket åtminstone e nåt att va glad över :-)
I morgon ska alltså min nya inneboende "portacaten" opereras in.. en portacat e en subkutan venport vilket är en dosa som opereras in i syfte att förenkla injektioner bla samt tagning av blodprov.
Genom en portacat kan medicin injiceras eller blodprov tas med mindre obehag för patienten än genom injicering genom nålstick.
Jag har nu i kväll gjort den obligatoriska Hibiscrub duschen vilken jag måste göra i morgon bitti oxå innan vi åker...
Jag ska va där 8.00 å har inte en aning om hur lång tid de tar.. hoppas de går fort..
Nu ska jag sussa så natti, natti alla vänner :-))

Av Annica - 7 juni 2016 00:07

Ja, som rubriken lyder så e de riktigt snyggt att ha ett ärr som går lodrätt ända nerifrån å upp.. å inte stannar de vid de utan jag har ett till på vänster sida på magen dock betydligt mindre, de e från dränaget mm.. å på onsd e de operations tajm igen så då kommer jag få ännu ett prydligt ärr på höger sida strax nedanför nyckelbenet... :-/
Sen när jag blir frisk från cancern (om jag blir de...) så kommer dessa vanprydande ärr påminna mig om detta skit för resten av livet... fast vad fanns det för val..? operera ut tumörerna å få ärr eller ha dom kvar i mig å slippa dom fula ärren..? ja, då e ju valet ganska lätt...
Trots att de har gått drygt 7 v sedan op så har jag fortfarande ont å skär i mig när byxor mm ligger emot ärret, tar väl sin tid innan de e helt läkt..
En annan konstig sak e att jag sover oroligt å drömmer sjukt skumma drömmar om sjukdomar, död mm.. :-/
Kanske min hjärna som bearbetar allt... vill att allt verkligen e en mardröm..
Vete håle hur jag ska våga på måndag när de e dags för cytostatika behandlingen.. e livrädd för att jag ska börja kräkas så enormt som jag gjorde efter operationen... plus att benvärken jag har nu håller mig vaken på nätterna å när man får cytostatika kan man ju få enorm ben å kroppsvärk å de vill jag inte ska bli värre... en annan biverkning dom kan ge e att jag domnar bort i fingrarna å fötterna å skulle de hända å dom inte hinner justera ner dosen så kan de bli bestående neurologiska skador å de vill jag ju inte heller :-(
Massa skit biverkningar man kan få..
Läskigt e de i alla fall... :-/
De första cytostatikumet var upptäckten av senapsgasens effekter på människor under första världskriget.. de ni... senspsgas...!!
Nu ska jag sova så natti, natti alla vänner :-))
ps, sätter in bilder på min favvo blomma :-)

Presentation

Fråga mig...

1 besvarad fråga

Översätt

Diverse

Titta in....

Matbloggstoppen

Länk

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23
24
25 26
27
28 29 30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards