Alla inlägg den 1 november 2016

Av Annica - 1 november 2016 23:47

Nu har de ju gått ett antal veckor sedan jag fick min sista cellgiftsbehandling å vet ni vad..??!!
Jag har börjat fått hår!!!
Mitt hår har börjat växa tillbaka!!! :-)
De e helt otroligt så fort de går när man väl börjar märka de, på bara senaste veckan har jag blivit luden som en bebis :-) å jag e sååå glad att äntligen få tillbaka håret!!
Som jag har längtat!!
Ska bli spännande att se vilken färg de kommer bli å om de blir rakt eller lockigt.. jag har tyckt de varit superjobbigt att inte ha hår å jag e ju ingen peruk människa, kände mig aldrig bekväm i peruken så jag har ju hela tiden gått "naken" om huvudet plus att jag har fått stå ut med folks blickar å kommentarer... tycker de e jäkligt dålig stil att glo på en som e sjuk eller på nåt annat sätt ser lite udda ut :-/ tycker inte de e ok.. vad ger de för signaler till ett barn om mamman stirrar så att ögonen nästan pluppar ut ur huvudet...
Den som e sjuk alt ser udda ut har de nog tillräckligt jobbigt ändå, utan dumma idioters kommentarer mm...
Från de ena till de andra så har min kroppsvärk blivit mycket sämre... jag har så jäkla ont så jag knappt kan stå på benen på em/kvällen efter "dagen" å likaså e de på morgonen, jag kan knappt gå :-(
De e fötterna å benen som e värst.. värker så de känns som att jag nästan går av... :-(
Har jättesvårt att sova på nätterna pga värken... inte ens dom starkaste värktabletterna hjälper :-/
De e en smärta jag aldrig har haft förut, innan jag blev sjuk å började med cellgifterna... å jag som trodde jag visste va smärta va efter alla år med min nack å ryggskada men de va inte ens i närheten utav denna smärta :-/
Jag ska ta upp de med min läkare nästa vecka så hoppas jag att de går att göra nåt åt de för ska de vara så här för alltid kommer de inte bli nå roligt alls...
I natt när jag inte kunde sova så fick jag för mig att skiten spridit sig ännu mera så jag nu även fått de i skelettet... man blir ju paranoid med en sån här sjukdom... för varje ny sak som händer med kroppen så e jag övertygad å livrädd över att de spridit sig ännu mera... jag ska ju på PET-röntgen å då kommer de ju visa sig så snälla alla vänner håll era tummar, tassar, tår å hovar att dom inte hittar nåt på röntgen.. :-/
För er som inte vet vad en PET-röntgen e så kommer här en snabb sammanfattning...
PET används för att diagnostisera tumörer och för att följa effekterna av en behandling.
Den gör det möjligt att få bilder av vad som sker med till exempel ämnesomsättningen i kroppens olika organ.
PET kan även visa hur ämnesomsättning i en tumör kan förändras under behandling.
Det kan ge värdefull upplysning om behandlingens effektivitet.
Vid en PET-undersökning förs radioaktiva spårämnen in i kroppen. Eftersom tumörceller ofta har en hög ämnesomsättning ansamlas en större mängd av dessa spårämnen i tumörcellen än i intilliggande friska celler. Det är dessa ansamlingar av radioaktiva ämnen som syns på bilderna.
När organ undersöks används ett socker, glukos, som laddats med radioaktivitet.
Undersökningen går till så att man ligger på en brits och det radioaktiva ämnet ges i blodet som injektion.
Sedan får man vila och efter cirka en timme e man redo för PET-kameran. De va en kort sammanfattning om "min" röntgen...
Nu ska jag sova så natti natti alla goa vänner :-))


Presentation

Fråga mig...

1 besvarad fråga

Översätt

Diverse

Titta in....

Matbloggstoppen

Länk

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4 5 6
7 8
9
10 11 12
13
14 15
16
17
18
19 20
21
22
23 24 25 26
27
28 29 30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards