Direktlänk till inlägg 18 december 2016

Min port-a-cath... :-/

Av Annica - 18 december 2016 01:05

När jag fick besked att jag hade cancer å skulle behöva cytostatika så måste man få en subkutan venport (svp) å de jag fick heter port-a-cath som e en dosa som opereras in vid nyckelbenet å därifrån går de slangar in i ett blodkärl upp i halsen ner mot hjärtat och sedan in i hjärtat.
Man får de pga att cellgifter kan inte ges i "vanlig ven" ex i armen för skulle jag få mina cellgifter via armen skulle mina blodkärl sprängas pga att de blir för kraftigt plus att de e ett smidigt sätt att slippa bli stucken i armen hela tiden när de e olika provtagningar hit å dit plus behandlingar....
Alla som får dom här cellgifterna som jag fick måste ha ex en port inopererad, likaså när man får så kraftig behandling.. :-/
Jag opererade in min port för över ett halvår sedan å jag har aldrig haft nåt problem med den förutom att bilbältet gör ont på den och att jag ibland glömmer bort att jag har den å lägger mig på sidan/på magen å då gör de ont men i dag hände de nåt helmysko med min port..!!!
Den fick spunk å började leva ett eget liv...!!!
Där jag har porten nu så ser man ju att den e där då den sticker upp under huden men i dag hände de nåt med slangarna som går ifrån den för dom började korva ihop sig å la sig i ett enda sjok bredvid porten å bildade värsta Mount Everest knölen som fick port-a-cat knölen att se ut som en fis i rymden...
De va super äckligt när de rörde sig inuti mig å knölade runt å hade sig... de försvann en stund å sen kom de tillbaka igen så Stefan tvingade mig att ringa "min" avdelning (jag e ju rädd för allt som har med sjukhus att göra så undviker de gärna...)...
Summa summarum så e de nåt som hänt med slangen som går ut från porten å de kunde göra så jag får ont i bröstet, hjärtat kan flippa ur så de va tydligen jätteviktigt att jag åkte in vid minsta lilla känning/smärta i hjärtat å runt om.. de va en massa saker jag skulle ha koll på men de med hjärtat va de viktigaste..
Jag hoppas verkligen att porten lugnar ner sig för fortsätter de så här måste dom öppna å jag vill inte vara med om den operationen igen för de va urk.. :-(
En sak har jag i alla fall tur i oturen med å de e att om jag behöver ringa en läkare för att fråga nåt så tar de mig max 5 min innan jag får tag på dom för jag har direktnr till jourhavande läkare, likaså om nåt händer, jag mår dåligt mm så åker jag direkt till avd på onkologen, när som, dygnet runt, jag behöver aldrig gå via en massa ställen utan jag har guldkort till onkologen å de e ju faktiskt väldigt smidigt!!
Om jag ändå måste vara sjuk så ska jag väl ha några fördelar ;-)
Nu ska jag sova så jag avslutar med kort på min port-a-cat, lite svårt att se på bilden vart den sitter men den sitter nedanför nyckelbenet, sätter även in kort på hur en port funkar å hur den ser ut.
Natti natti alla vänner som finns där ute :-))


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annica - 17 september 2019 19:59

Nu va de vääldigt länge sedan jag skrev nåt här.. Så vad har hänt sedan sist..? Jo, en hel del.. Jag opererade ju nyckelbenet i december plus att dom fick ta ben från höften å dom båda har läkt jättebra :) Gaya skar ju upp hela sitt knä i januari å d...

Av Annica - 26 november 2018 23:42

Nu har de gått 4 veckor sedan bästaste Tyson lämnade oss å saknaden å hålet i mitt hjärta e så stort.. hela hjärtat e trasigt.. :-( Men de börjar läka! Tack vare en sån fin pojke som heter Lappland Dream Nitro, alias "Hasse"! En supergo å trevli...

Av Annica - 31 oktober 2018 22:55

I söndags hände de som aldrig fick hända.. Vår finaste, bästaste å älskade Tyson lämnade oss å blev en ängel.. :-( Han blev akut sjuk på morgonen så de fanns tyvärr inget annat att göra än att låta honom somna in.. De här e absolut en av de värsta sa...

Av Annica - 22 juni 2018 00:15

Förra veckan var jag på återbesök på ortopeden å fick träffa en som e expert på nyckelbensfrakturer å summa summarum så läker inte min fraktur, den har inte läkt ett smack trots att de gått ca 6 månader.. :-/ Förmodligen så beror de på att jag e st...

Av Annica - 24 maj 2018 23:48


I dag ringde min ortopedläkare med svaret på datortomografin som jag för nån vecka sedan gjorde å de va lite blandad kompott.. Trots att de har gått 5 månader sedan jag bröt nyckelbenet så har de inte läkt.. enligt röntgen så fanns de inga tecken p...

Presentation

Fråga mig...

1 besvarad fråga

Översätt

Diverse

Titta in....

Matbloggstoppen

Länk

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7
8
9 10 11
12 13
14
15
16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26
27
28
29
30 31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards