Direktlänk till inlägg 12 januari 2017

Behandling igen i morgon... :-/

Av Annica - 12 januari 2017 00:47

Ja, som rubriken lyder så e de dags för behandling igen...
I morgon kl 15.00 ligger jag på onkologen å blir inkopplad så jag kan få min medicin..
Den medicinen jag får just nu heter Avastin å den e en slags målinriktad bromsmedicin.
För att tumörer ska kunna växa och spridas så måste dom hela tiden ha tillgång till blod som innehåller syre och näring och tumörerna får tillgång till blodbanan genom att skapa egna nya blodkärl å denna process kallas kärlnybildning...
För att denna nybildning ska komma igång sänder tumören ut signaler till närliggande blodkärl och blodkärlen växer då till och dras till tumören och blodet..
Avastin attackerar specifikt en tillväxtfaktor i blodet av tumörens blodkärl å detta medför att blodkärlen i tumören hämmas och därmed att läkemedlet stryper tillförseln av blod och tumören får svårt att växa...
Avastin e väldigt dyrt å mina behandlingar kostar 50.000:- / behandling var annan till va tredje vecka (jag ska få 12 st behandlingar a 50.000:-...) plus att de e inte alla som får de heller utan man måste uppfylla vissa kriterier å som tur i oturen va så gjorde jag de..!
Biverkningarna man får av Avastin e helt olikt när man får "riktigt" cytostatika..
Dom vanligaste biverkningarna e högt blodtryck å jag äter ju både hjärtmedicin å blodtrycksmedicin så mitt blodtryck ligger bra nu :-) en annan biverkning e njursvikt, de e därför jag får lämna prover så ofta (även urinprov), man kan även få hål i tarmarna så dom har min mage under full koll... plus typ en miljon övriga biverkningar men hur som så e den här medicinen snällare ur biverkningssynpunkt än vad "riktiga" cellgifter är..
Nu ska jag försöka sova igen, har så svårt att sova pga värken i benen men jag ska se till att john blund kommer snart... natti natti alla :-))




 
 
Grannen

Grannen

20 januari 2017 00:42

Annica. Om du är vaken om nätterna (eller dagarna) och inte kan sova och vill ha någon att prata med så finns jag här. Det är bara att skicka ett sms och kolla om jag är vaken. Stöd finns om du vill ha det. Ber för dig och Stefan, kram Jessice.

http://nouw.com/hunnycakes

Annica

20 januari 2017 16:39

Tack goa hjärtat :-D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annica - 17 september 2019 19:59

Nu va de vääldigt länge sedan jag skrev nåt här.. Så vad har hänt sedan sist..? Jo, en hel del.. Jag opererade ju nyckelbenet i december plus att dom fick ta ben från höften å dom båda har läkt jättebra :) Gaya skar ju upp hela sitt knä i januari å d...

Av Annica - 26 november 2018 23:42

Nu har de gått 4 veckor sedan bästaste Tyson lämnade oss å saknaden å hålet i mitt hjärta e så stort.. hela hjärtat e trasigt.. :-( Men de börjar läka! Tack vare en sån fin pojke som heter Lappland Dream Nitro, alias "Hasse"! En supergo å trevli...

Av Annica - 31 oktober 2018 22:55

I söndags hände de som aldrig fick hända.. Vår finaste, bästaste å älskade Tyson lämnade oss å blev en ängel.. :-( Han blev akut sjuk på morgonen så de fanns tyvärr inget annat att göra än att låta honom somna in.. De här e absolut en av de värsta sa...

Av Annica - 22 juni 2018 00:15

Förra veckan var jag på återbesök på ortopeden å fick träffa en som e expert på nyckelbensfrakturer å summa summarum så läker inte min fraktur, den har inte läkt ett smack trots att de gått ca 6 månader.. :-/ Förmodligen så beror de på att jag e st...

Av Annica - 24 maj 2018 23:48


I dag ringde min ortopedläkare med svaret på datortomografin som jag för nån vecka sedan gjorde å de va lite blandad kompott.. Trots att de har gått 5 månader sedan jag bröt nyckelbenet så har de inte läkt.. enligt röntgen så fanns de inga tecken p...

Presentation

Fråga mig...

1 besvarad fråga

Översätt

Diverse

Titta in....

Matbloggstoppen

Länk

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5 6 7 8
9 10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards