Direktlänk till inlägg 9 februari 2017

Andnöd...

Av Annica - 9 februari 2017 00:14

Nu va de några dagar sedan jag va här men jag har varit så hängig å haft så ont i kroppen... :-(
De e många som hört av sig å undrar hur jag fick reda på min sjukdom å här kommer en lång historia kort..
Jag gick till doktorn pga extrem ryggvärk å en dryg vecka senare låg jag på operationsbordet å efter en 8 timmar lång operation va domen äggstockscancer.. den största tumören va drygt 14 cm å totalt opererade dom ut 38 st tumörer..!!
ALLTSÅ HUR KAN MAN SMÄLTA DE, 38 ST TUMÖRER..!!!!!
De e ju helt sjukt.. e ju som en mardröm...
Efter operationen blev de 7 st cellgiftsbehandlingar å eg skulle jag ha haft fler men min kropp sa ifrån... värdena blev för dåliga så min kropp hade inte orkat flera... :-/
Just nu får jag var tredje vecka en medicin som heter Avastin å e en antikropp, man kan säga att den e en slags bromsmedicin.
Tyvärr så har ju cancern spridit sig till lymfkörteln som sitter vid nyckelbenet å förut va den jättestor men med medicinen så krympte den å vid senaste röntgen va den knappt mätbar men nu e skiten tillbaka igen... :-/
Varför..??!!!
När kommer den ge sig.. om den gör de.. de jag e rädd för e att oftast så vinner cancern till slut.. kanske inte just nu men metastaser ploppar ju för dom flesta upp å de hör ju inte till vanligheterna att man klarar cancer flera gånger...
De e jag rädd för...
Den här jäkla sjukdomen nöter i mitt huvud varje dag, hela tiden... den har tagit över min hjärna totalt... vilket inte e nåt ovanligt...
Jag lyssnar på cancerpodden å alla jag hitills har lyssnat på säger likadant, att dom tänker på cancern varje dag, ja mer eller mindre hela dagarna... :-/
Den här jäkla skitsjukdomen e så stark så de e inte många som klarar av att gå igenom detta själv, alltså utan professionell hjälp som ex kurator, psykolog å de gäller ju inte bara den som e sjuk, den som står bredvid har de minst lika jobbigt som den sjuka fast på olika sätt...
Jag har nu varit sjuk i snart 1 år men ändå kan jag knappt säga ordet cancer högt utan att bli illamående, yr å svårt att andas, känns som svimningskänslor...
Jag har nog inte fattat ännu vad jag råkat ut för...
När jag va som allra sämst i somras så sa jag till Stefan vid ett tillfälle att jag faktiskt inte trodde jag skulle klara mig... :-(
Efter op när jag kaskad kräktes i ett par veckor å varken kunde dricka eller äta utan de som höll mig vid liv va att jag fick dropp då trodde jag inte jag någonsin skulle klara av att komma tillbaka... när jag va som sämst så fick jag acetonliknande lukt i munnen pga att min kropp ställde in sig på svält, de blir så när kroppen försöker att inte stänga ner sig helt när man har brist så bildar kroppen ett reservbränsle som heter ketoner å de tillståndet heter ketos..
Från de ena till de andra så har jag i dag bla varit på hööks å fyndat på deras rea, dom har ju halva priset på rea priset nu så de fanns en del fynd!!
Nu e jag trött å ska sova så jag tänkte avsluta med att visa en före å efterbild på mitt hår å de e bara nån månad mellan bilderna.. visst växer de som ogräs..?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annica - 17 september 2019 19:59

Nu va de vääldigt länge sedan jag skrev nåt här.. Så vad har hänt sedan sist..? Jo, en hel del.. Jag opererade ju nyckelbenet i december plus att dom fick ta ben från höften å dom båda har läkt jättebra :) Gaya skar ju upp hela sitt knä i januari å d...

Av Annica - 26 november 2018 23:42

Nu har de gått 4 veckor sedan bästaste Tyson lämnade oss å saknaden å hålet i mitt hjärta e så stort.. hela hjärtat e trasigt.. :-( Men de börjar läka! Tack vare en sån fin pojke som heter Lappland Dream Nitro, alias "Hasse"! En supergo å trevli...

Av Annica - 31 oktober 2018 22:55

I söndags hände de som aldrig fick hända.. Vår finaste, bästaste å älskade Tyson lämnade oss å blev en ängel.. :-( Han blev akut sjuk på morgonen så de fanns tyvärr inget annat att göra än att låta honom somna in.. De här e absolut en av de värsta sa...

Av Annica - 22 juni 2018 00:15

Förra veckan var jag på återbesök på ortopeden å fick träffa en som e expert på nyckelbensfrakturer å summa summarum så läker inte min fraktur, den har inte läkt ett smack trots att de gått ca 6 månader.. :-/ Förmodligen så beror de på att jag e st...

Av Annica - 24 maj 2018 23:48


I dag ringde min ortopedläkare med svaret på datortomografin som jag för nån vecka sedan gjorde å de va lite blandad kompott.. Trots att de har gått 5 månader sedan jag bröt nyckelbenet så har de inte läkt.. enligt röntgen så fanns de inga tecken p...

Presentation

Fråga mig...

1 besvarad fråga

Översätt

Diverse

Titta in....

Matbloggstoppen

Länk

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards