Direktlänk till inlägg 18 mars 2017

Operation :-)

Av Annica - 18 mars 2017 00:31

I dag har jag varit på Onkogenetiska mottagningen å fått såå mycket information om min mutation, de va så mycket info så jag har nog redan glömt hälften.. ;-)
Snabb sammanfattning så har jag en genetisk mutation som heter BRCA1 (uttalas Bracka), bröstcancergen1.
Den e ärftlig å jag har ärvt den från min mamma som i sin tur ärvde den från sin mamma osv... både mormor å jag har ju haft samma cancer vilket e ovanligt plus att vi alla insjuknat vid ung ålder.. jag va drygt 40 år, likaså mamma å mormor 50 år å snittåldern för äggstockscancer e över 70 år så de va därför dom började ana att min cancer va ärftlig redan från början när jag blev sjuk.
För en "vanlig" människa så e de ca 1,5% risk att få bröst/äggstockscancer men för mig (och mamma) som har genen så e de ca 80% risk att jag nu oxå kommer få bröstcancer vilket inte känns speciellt trevligt.. :-/
De som rekommenderas i såna här fall e att operera bort äggstockarna å brösten å några äggstockar har jag ju inte kvar längre utan dom tog ju den jäkla cancern så för att vara på den säkra sidan har jag nu gått med på att operera bort mina bröst å få implantat (silikon) i stället.. kanske låter drastiskt för vissa men då kan jag garantera att ni aldrig gått igenom en sån cellgiftsbehandling som jag gick igenom i somras å höstas å de vill jag aldrig mer vara med om igen, om jag slipper dvs.. de va verkligen som värsta mardrömmen å finns de nåt man kan göra för att få slippa gå igenom denna skiten igen så gör jag de, alla gånger!!
Kan de rädda mig från ännu en sorts cancer så e mitt ord självklart!!
Å från de ena till de andra så e de väl inte helt fel att få snygga boobisar, nåt positivt ska väl den skiten föra med sig ;-)
De som ska hända nu e att jag först å främst ska få tid till läkaren som ska bestämma allt ang min strålning..
Innan de ens blir tal om nån operation så måste jag först å främst va färdig strålad.. :-/
Såå.. de e många bollar i luften just nu men dom tar allt i tur å ordning.. så de blir nog bra hoppas jag!
Nu ska jag snart sova så jag avslutar med lite kloka ord igen som vanligt, natti natti... :-))

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annica - 17 september 2019 19:59

Nu va de vääldigt länge sedan jag skrev nåt här.. Så vad har hänt sedan sist..? Jo, en hel del.. Jag opererade ju nyckelbenet i december plus att dom fick ta ben från höften å dom båda har läkt jättebra :) Gaya skar ju upp hela sitt knä i januari å d...

Av Annica - 26 november 2018 23:42

Nu har de gått 4 veckor sedan bästaste Tyson lämnade oss å saknaden å hålet i mitt hjärta e så stort.. hela hjärtat e trasigt.. :-( Men de börjar läka! Tack vare en sån fin pojke som heter Lappland Dream Nitro, alias "Hasse"! En supergo å trevli...

Av Annica - 31 oktober 2018 22:55

I söndags hände de som aldrig fick hända.. Vår finaste, bästaste å älskade Tyson lämnade oss å blev en ängel.. :-( Han blev akut sjuk på morgonen så de fanns tyvärr inget annat att göra än att låta honom somna in.. De här e absolut en av de värsta sa...

Av Annica - 22 juni 2018 00:15

Förra veckan var jag på återbesök på ortopeden å fick träffa en som e expert på nyckelbensfrakturer å summa summarum så läker inte min fraktur, den har inte läkt ett smack trots att de gått ca 6 månader.. :-/ Förmodligen så beror de på att jag e st...

Av Annica - 24 maj 2018 23:48


I dag ringde min ortopedläkare med svaret på datortomografin som jag för nån vecka sedan gjorde å de va lite blandad kompott.. Trots att de har gått 5 månader sedan jag bröt nyckelbenet så har de inte läkt.. enligt röntgen så fanns de inga tecken p...

Presentation

Fråga mig...

1 besvarad fråga

Översätt

Diverse

Titta in....

Matbloggstoppen

Länk

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards