Direktlänk till inlägg 16 april 2010

Hjälptyglar, sporrar, bett.....

Av Annica - 16 april 2010 22:26


               


Hej igen hästvänner 


I dag ska jag ta upp ett annat kärt ämne inom sporten...


Brukar finnas mycket att diskutera inom det...


Vad är det då...


Jo...


HJÄLPTYGLAR, SPORRAR OCH BETT


Så vad säger ni om det, vad är bra och dåligt tycker ni...???


Själv så tycker jag att hjälptyglar är ett väldigt bra hjälpmedel om det sitter en rutinerad ryttare bakom dom  


På min förra häst hade jag ibland german martingal ( thiedemantygel ) vilket blev ramaskri...


Men bett då... Är det nödvändigt..??


Ja, för det mesta så är det det.

Tycker jag i alla fall =)


Min förra häst red jag även på sidepull till och från vilket gav mig och honom mycket medans min nuvarande häst inte alls fungerar på det...


Däremot så tycker jag att alla dessa tjocka bett som många petar in i hästarnas munnar inte är schysst alla gånger...


En hästs mun är inte alltid gjord för dessa tjocka bett då dom inte alltid får plats i munnen...


Förut ansåg man att desto tunnare bettet desto skarpare inverkan på hästen men numera anser man att ett tjockt bett är värre än ett tunnt bett då hästens mun inte är skapt för att ha ett bett inne i munnen, varför egentligen inga bett får plats i hästens mun men tjocka bett tar definitivt upp mer plats än smala bett varför smala bett är att föredra men det som i slutändan avgör hur skarpt ett bett är är ju faktiskt ryttarens hand...


Eller vad säger ni...???

Må så gott och trevlig helg 


 
 
Ingen bild

Jeanette

17 april 2010 07:12

Jag tycker att hjälptyglar är ett bra hjälpmedel om man använder dem på rätt sätt, dvs att under några dagar lära hästen något. Men inte rida med dag ut och dag in.

Vad gäller bett så håller jag fullständigt med om att de "gamla" tjocka betten är ett elände. Förstår inte att de tillverkas längre, då de är för stora för dagens hästar som är mindre och nättare.

Och precis som en revolver i sig inte är dödlig, utan det är fingret på avtryckaren som dödar, så är ett bett inte skarpare än den hand som håller i tygeln....

 
Vicke

Vicke

17 april 2010 07:23

jag hoppas att du får en trevlig helg nu

http://www.metrobloggen.se/animeringar

 
aanonym81

aanonym81

17 april 2010 15:28

Tycker hjälptyglar är bra i perioder, om man är rutinerad och vet vad man håller på med så man inte skadar mer än gör nytta. Och endast om man har problem med hästen att den är stark och drar te x . De gamla tjocka betten är inget bra tycker jag, det kan förstöra så mycket i munnen och kan göra mer skada än nytta. Sporrar då. Njae både för och emot, det bästa är att kunna lära hästen att lyssna ändå utan, men har man en seg häst som min som stänger in sig och jag inte är så stark så är det bra med en sporre som kan väcka upp honom, men den ska Endast användas då det behövs. Bättre det än att sparka och spakra på hästen, men det är som vanligt att man måste veta vad man håller på med så man inte är och nöter i onödan och inte använder den som onödig bestraffning, det är som med ridspöt, ska inte ha den som bestraffning utan som en förlängande arm när inte våra ben orkar till. Mitt mål är att kunna rida utan sporrar och spö och jag är en liten liten bit på väg =) . Old dogs är grymt rolig så jag tycker du ska ta och se den. Sedan tackar jag för ditt stöd när jag ska till vetrinären på fredag, kan behövas.=) Hoppas du får en trevlig solig underbar vårhelg. fin bild du bytt till också=) man blir väldigt harmonisk när man ser den, ser grymt skönt ut att sova ltie i solen. Kram

http://anonym81.bloggagratis.se

 
moa

moa

18 april 2010 14:18

jag kan inte så mycket om hästar så kan väll inte yttra mig så mycket..men de finns för & nackdelar med redskap för hästar..:/
hoppas du haft en bra helg!

http://justmoa.devote.se

 
moa

moa

18 april 2010 15:33

de va så lite så:)
tack så jätte mycket,glad jag blir!
jag ska försöka överleva min "döds-hosta"
ha de så fint,kram

http://justmoa.devote.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annica - 17 september 2019 19:59

Nu va de vääldigt länge sedan jag skrev nåt här.. Så vad har hänt sedan sist..? Jo, en hel del.. Jag opererade ju nyckelbenet i december plus att dom fick ta ben från höften å dom båda har läkt jättebra :) Gaya skar ju upp hela sitt knä i januari å d...

Av Annica - 26 november 2018 23:42

Nu har de gått 4 veckor sedan bästaste Tyson lämnade oss å saknaden å hålet i mitt hjärta e så stort.. hela hjärtat e trasigt.. :-( Men de börjar läka! Tack vare en sån fin pojke som heter Lappland Dream Nitro, alias "Hasse"! En supergo å trevli...

Av Annica - 31 oktober 2018 22:55

I söndags hände de som aldrig fick hända.. Vår finaste, bästaste å älskade Tyson lämnade oss å blev en ängel.. :-( Han blev akut sjuk på morgonen så de fanns tyvärr inget annat att göra än att låta honom somna in.. De här e absolut en av de värsta sa...

Av Annica - 22 juni 2018 00:15

Förra veckan var jag på återbesök på ortopeden å fick träffa en som e expert på nyckelbensfrakturer å summa summarum så läker inte min fraktur, den har inte läkt ett smack trots att de gått ca 6 månader.. :-/ Förmodligen så beror de på att jag e st...

Av Annica - 24 maj 2018 23:48


I dag ringde min ortopedläkare med svaret på datortomografin som jag för nån vecka sedan gjorde å de va lite blandad kompott.. Trots att de har gått 5 månader sedan jag bröt nyckelbenet så har de inte läkt.. enligt röntgen så fanns de inga tecken p...

Presentation

Fråga mig...

1 besvarad fråga

Översätt

Diverse

Titta in....

Matbloggstoppen

Länk

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20
21
22
23
24
25
26
27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards