Alla inlägg under december 2010

Av Annica - 31 december 2010 22:43



 GOTT NYTT ÅR ALLA  



  



Av Annica - 29 december 2010 12:50


                   


Jag har ju skrivit i några tidigare inlägg om att det spökar här och nu har det hänt igen...


Stefan och jag håller på och bakar i köket och Stefan ställer ifrån sig degbunken på bänken då jag ser hur den sedan rör sig i sidled för att sedan hamna på golvet  och bänken lutar inte !!!


Efter det så hände en sak till...


Stefan skulle gå ut från ett av våra rum då strykbrädan bokstavligen kommer flygande mot honom  


Känns ju lite si så där....


Undrar vem det är, det lär ju inte vara mormor tycker jag för det här är ju elaka saker som dom gör och det har jag ju svårt att tänka mig att mormor skulle göra...

Kanske det är "Maschen"...

Han som förr i tiden var förman här på gården bodde i vårat hus och när vi flyttade in sa hon som bodde här några år innan vi flyttade in att hon knappt kunde bo kvar pga allt som hände i huset....

Hmmm.....


Undrar vad som händer nästa gång, om man nu vill veta det....


Av Annica - 27 december 2010 20:28


         


Åhh, vad jag är glad över mina julklappar  


Dom var perfekta !


Någonting som jag hade önskat mig JÄTTEMYCKET var kläder...


Då jag gått ner ca 25 kg i vikt så kan jag inte ha några kläder i min garderob längre så det önskade jag mig av tomten OCH DET FICK JAG !!!!!


Jag blev sååå glad då det verkligen är någonting som jag behöver !


Jättefina kläder  


Alla julklappar var perfekta !


Pga att dom flesta julblommorna är giftiga för djur så gjorde jag mitt egna hopkok...

  


Kanske inte världens finaste men helt klart duglig, eller...  


När jag ändå håller på så skickar jag in en bild på vår gran också...

  


Må så gott alla och GOD FORTSÄTTNING !

         

Av Annica - 25 december 2010 12:45


                      


Jaha, då har julafton passerat för det här året då och det var en sååååå underbart mysig dag =)


Tyson är såååå trött i dag efter gårdagen ;-)


Hoppas ni alla hade en bra julafton med god mat och godis !


Så här såg det ut här hemma i går....


GOD FORTSÄTTNING ALLA !


          

Av Annica - 24 december 2010 22:37




 



Av Annica - 22 december 2010 21:02


  


Nu är det bara två dagar kvar till julafton och vår julskinka är nästan slut, redan...

Hm...

Undrar vem som har ätit upp den...

Svårt att räkna ut med tanke på att jag är vegetarian  

Stefan skyller på Tyson men jag har svårt att tro att han själv kan öppna kylskåpet och skära upp skinkan....

Men man vet ju aldrig  


Den här julen tror jag kommer bli en skön jul, vi ska inte fara runt så mycket till alla släktingar hit och dit utan vi ska bara mysa och njuta vilket julen faktiskt är tänkt till...


I dag har det inte hänt så mycket här hemma förutom att jag har bakat dinosaurie pepparkakor, jättefina blev dom =)


Jag har varken ridit eller varit ute på långis i dag med Tyson, känner ingen större glädje att göra det i -26 grader...

När det är så pass kallt och man rider så bör man ju hålla ett bra tempo för att hålla sig varm men det kan man ju inte göra pga kylan då det är farligt för deras lungor och det känner man ju själv när man är ute i så kallt väder och jag som har astma får skit svårt att andas i sån här kyla =(


Nog för att jag gillar vintern men så här kallt vill jag inte ha...


Var inne i Uppsala i går och jösses vilken hysteri folk har...

Ta det lugnt, julen kommer i vilket fall som helst....

Och har man inte hunnit med allt man ville så kommer den ju tillbaka om ett år igen ;-)


I dag har Tyson agerat fotomodell så här kommer en bildbomb !


God Jul på er alla =)


            

Av Annica - 18 december 2010 20:52


                 


Ibland så blir jag så ledsen på att alltid må så dåligt =(

Jag orkar inte längre att må så här jävla piss....

Alltid är det nåt....

 

Jag är en ung människa fast i en gammal människas kropp...

 

Hur jävla kul är det att varje morgon vakna med sån nack och ryggvärk så man knappt kan kravla sig upp till värktabletterna för att sedan gå och vila och vänta och se om dom ev kan lindra lite så man kan ta sig ur sängen, fuck suck...

Ska det vara så här för resten av livet, eller...???

Då kommer jag bli en pillertrillare....

 

Jag längtar efter att få uppleva en smärtfri dag...

 

Som mitt liv är nu så får jag oftast välja mellan att rida min häst eller gå på långpromenad med min älskade hund för gör jag båda sakerna blir jag oftast liggande med värk sen några dagar, piss, piss, piss, piss....

 

Sen gör ju inte min sjukdom det lättare heller, den ställer ju till en del...

Dom flesta av er vet ju att jag har E.T men för er som inte vet det så kan jag kort förklara den... 

 

E.T, eller som den egentligen heter Essentiell Trombocytos är så ovanlig att endast ett 80-tal insjuknar per år och främst är det kvinnor som gör det men det som skiljer mig från alla andra är att dom flesta är runt 60 år som får den... 

 

Det är en elakartad blodsjukdom som hör till de myeloproliferativa sjukdomarna men kan vara bättre och sämre i skov.

 

E.T är en autoimmun sjukdom = ens egna immunförsvar felaktigt angriper kroppens egen vävnad.

 

Ordet "trombocytos" betyder att antalet trombocyter är högre än normalt.

Trombocyter (blodplättar) är de blodkroppar som behövs för att blodet ska kunna levra sig normalt.

 

Antalet trombocyter i blodet varierar normalt mellan c:a 140 och 450  miljarder per liter.

När en skada uppkommer i väggen till ett blodkärl, utsöndras ämnen som aktiverar trombocyterna. Deras form förändras och de blir "klibbiga", dvs de fastnar lättare i varandra och i strukturer vid skadan. På det sättet bidrar de till uppkomsten av ett skyddande internt "förband" som tätar skadan och hindrar blödning från kärlet.

 

När man har E.T så ökar mängden trombocyter, vilket i benmärgen, där blodkropparna bildas, syns genom att förstadierna till de mogna trombocyterna är ökade.

Förstadiet till trombocyter kallas för megakaryocyter.

Typiskt för trombocyterna vid essentiell trombocytos är att de har en mer varierande storlek än normalt.

 

Ett av problemen man kan få av sjukdomen är blodfylld mjälte.

 

Man kan säga att en aktiv E.T beter som en allergi men att min benmärg har fått för sig att vara allergisk mot sig själv, vilket inte blir så bra...

Det är då som kroppen kan få för sig att mjälten måste producera mera blod pga dom höga trombocyterna och då blir den blodfylld.

Ett annat problem är den höga risken för blodproppar vilket man får medicin mot.

 

När dom upptäckte sjukdomen hos mig hade jag extremt höga värden men i dag har jag bra värden, mitt sista prov var jättebra  

 

Det jag får göra pga sjukdomen är att ta prover med jämna mellanrum, mellanrummen bestäms efter varje provtagning, bra provsvar = längre mellan proverna och tvärtom + att jag äter blodförtunnande + att jag ska ta benmärgsprov runt var tredje månad ( är proverna bra är det längre mellan provet ) och det är då dom borrar sig in i höftbenet för att ta ut en bit benmärg vilket inte är så speciellt skönt... + om värdena är höga medicineras man med cellgifter ( svag dos ).

  

Det som är tråkigt med E.T är att för dom flesta så utvecklas den med åren till det värre...

Men, men det kommer ju inte hända mig !

 

 Det var allt om E.T, konstig sjukdom att dra på sig va... 

 

Men är inte det lite typiskt mig...

 

 

Av Annica - 17 december 2010 18:59


                        


Då var julklapparna klara till alla våra pälsklingar =)


Dartan ska få en buffé av morötter, äpplen, päron och mandariner =)

Han älskar ju mandariner min lilla pojke =)


Tyson ska få detta:


30 cm "julben"


och


2 st latexfigurer

  


och sist men inte minst... En 30 cm "gubbe"


Jag antar att han kommer ha fullt upp på julafton ;-)


Katterna får som vanligt "godismat" och kokt fisk, mums !


Man får ju inte glömma bort sina pälsklädda vänner nu i juletider....


Tyson har ju även en sån här....

En alldeles egen adventskalender...

Bakom varje dags lucka är det ett ben....

Bortskämd hund, eller...???



Presentation

Fråga mig...

1 besvarad fråga

Översätt

Diverse

Titta in....

Matbloggstoppen

Länk

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards