Alla inlägg under juni 2010

Av Annica - 29 juni 2010 23:38


                


Någon som vill ha en tv...???


Svart 21" tjock tv
Tyvärr utan fjärrkontroll men går att köpa en universal till den
Fungerar perfekt =)
Bortskänkes mot avhämtning pga platsbrist

 

Skänker även bort ett golv / vägg cd ställ...

 

Har även lite kläder om någon vill ha...

Mest toppar och linnen i storlek L

Bortskänkes pga att jag inte kan ha dom längre + att min garderob har platsbrist...

 

Säljer även en fin äldre gungstol, också pga platsbrist...

Jättefin =)

300:-

 

Vid intresse, hör av er !

 

 

 

 

 


Av Annica - 27 juni 2010 22:46


                 


Hej !


Hoppas ni alla har haft en mysig midsommar !


Jag har mått bra dom senaste dagarna och det har gjort mig så glad  


Men i dag har jag haft ett bakslag... Har mått urk hela dagen... Allt tillbaka... Magvärk, yrsel mm.... Helt värdelöst... Hoppas på en bra dag i morgon...


Men nu till det jag ska skriva om i dag, dvs sadeln förr:


Det fanns flera olika sadeltyper på 1600-talet, ex:


Tummel- och manegesadel
Medeltidens tornerriddare lät forma sadeln som en del av sitt pansar med uppbyggda stöd som höll ryttaren kvar i sadeln trots kraftiga stötar. Ur den sadelformen växte renässansens tummel- och manegesadel fram. Den gav ryttaren mycket fast stöd under kraftfulla rörelser och språng, och användes även av krigare under 1600-talet.

  


Damsadel
Sadlarna för ridning sidläns bygger på samma slags grundkonstruktion som manegesadeln. Det främre stödet är borttaget, och sadelknappen förhöjd för att ge stöd åt höger ben som får lätt stöd av en kudde ovanpå frambommen. Det bakre stödet har en asymmetrisk form för att ge ett lätt stöd från sidan. Det behövs endast en stigbygel till vänster fot. Damstigbyglar hade ofta toffelform. 

  


Karolinersadel
För de svenska karolinerna fastställdes en standardsadel på 1680-talet. Den skilde sig från manegesadlarna genom att den saknade sadelknapp, och stöden på fram- och bakbom var lägre så att sätet fick en öppnare form. Den öppnare formen på sadeln har samband med tidens stridstaktik: snabba anfall i samlad tropp. 
Sadeltypen användes vid ridskolor i Sverige till 1800-talets slut, men ansågs då bara passa för ängsliga och oerfarna ryttare. 

  


Polsk sadel
I östra Europa satt ryttarna i en ställning som skilde dem från andra ryttare i 1600-talets krigföring, de kunde bl.a stå i stigbyglarna utan kontakt med sadelns säte. De var bågskyttar och spjutkastare och måste resa sig i sadeln för att inte hästens rörelser skulle påverka träffsäkerheten. Deras sadlar var släta och öppna för att ryttaren skulle kunna variera sin sits. Sadeltypen användes också av turkar, polacker och ungerska husarer.
I Sverige kallades sadeltypen för polsk, och ingick i sadelmakarnas mästarprov, vilket visar att den fyllde ett behov även bland svenskar.

  


Engelsk sadel
I England var det populärt med jaktritt och kapplöpningar. Till det föredrogs en lätt, öppen sadel med låga fram- och bakvalv. Den gav ryttaren möjlighet att skifta ställning i sadeln. Det är en fördel vid hoppning på högre hinder, och i svår terräng. Den engelska sadeltypen fick stort genomslag i resten av Europa i samband med Napoleonkrigen under 1800-talet.

  


Det var allt för i dag !


Må så gott  


 
   
   
   
   
  
   

Av Annica - 25 juni 2010 17:36


                          




                  TREVLIG

 

 

           MIDSOMMARAFTON

 

 

 

            Hoppas ni alla får en härlig dag =)

 

 

                     

 

Av Annica - 22 juni 2010 18:27


               


Hej igen =)


I dag är jag glad, mår så pass ok så jag har varit ute lääänge i dag = KUL  


MEN....


Till råga på allt....

Glad i hågen som jag är nu när jag orkar vara ute så pass mycket så blir jag attackerad av en tokig geting som sticker mig i armen  

Som tur är så verkar jag inte vara allergisk och än så länge så är bara armen svullen över bettet, värker upp till axeln och kliar men inga tecken på någon allergi i alla fall !

Dumma geting  


I dag ska jag fortsätta med ridkonsten förr och då med hovslageri bla:



 En vilt strövande häst sliter hovarna i takt med att den rör sig och om den rids kan slitaget bli så stort att hovarna måste förstärkas med hästskor.

Konsten att sko hästar med fastsömmade järnskor har varit känd sedan ungefär 100 år e Kr.


Hovslagaren måste behärska både smide och anatomi för att sko hästen rätt. Hästens hovhälsa är helt avgörande för dess ridbarhet.

Det förklarar ridlärornas omsorgsfulla redogörelser för olika skotyper under 1600-talet. En riktig hästkarl måste själv förstå hur hästen skulle skos och vad man skulle ta sig till om hästen skadat hovarna.


Samma sak gällde hästens hälsa.


Under 1600-talet var kännedomen om sjukdomar och deras orsaker rätt begränsad både vad gäller människor och djur.

Enligt dåtidens läkekonst kunde allehanda problem kureras med åderlåtning.

Det tillämpades även på hästar.

Dåligt foder har i alla tider varit ett återkommande problem, eftersom hästar inte kan kräkas om de ätit något skadligt. Å andra sidan var de rekommenderade botemedlen ofta rena giftet, enligt principen ”ont ska med ont fördrivas”.

Fortsättning följer....


Ja, jösses.... Ont ska med ont fördrivas.... Låter bra va... Eller inte....


Må så gott nu och akta er för getingar  


Av Annica - 21 juni 2010 14:20


               


Hej gott folk =)


Helgen är slut och en ny vecka har börjat, hoppas det blir en bra vecka =)


Nu har det gått över 3 v sedan jag gjorde illa mig och är ännu inte bra, men bättre i alla fall  


Man får vara glad för det lilla ;-)


Jag har faktiskt tom gått på två promenader dom senaste dagarna = KUL !

Sen att jag får ligga med mag kramper resten av dagen är en annan femma...

Men, men...

Det går år rätt håll i alla fall =)

Fast jag längtar tills jag mår så pass bra så jag orkar rida, saknar det :-(


I dag ska jag återuppta min historia om ridkonsten vilket jag vet att en del av er har saknat så här kommer det:


På 1600-talet fanns inte samma hästraser som idag och man la större vikt vid härkomsten.

De förnämsta hästarna avlades fram av rika kyrkliga och furstliga uppfödare med egenskaper som passade deras behov.


Spanska hästar var kända för sin styrka, läraktighet och sitt mod.

De föredrogs allmänt som stridshästar bland förmöget folk.

Wrangel ägde en spansk hingst som hette Le Vers Galand och om denna häst berättas det att den sällan reds, utan gick lös och följde sin herre. ”Om han såg sin herre omgiven av fiender banade han väg genom att slå och bitas. Hade han ej fått se sin herre på flera dagar kunde han inte hållas bunden utan slet sig lös för att söka upp denne”.


Napolitanska hästar var höga och starka, och kunde utmärka sig genom ett särpräglat utseende på nosryggen.

De orientaliska fullbloden däremot kännetecknades av sina smäckra proportioner, och ansågs som snabba.

Hästar av turkiskt, persiskt och arabiskt ursprung var oerhört eftertraktade och hade stort inflytande på hästaveln sydost om Östersjön.


Den ursprungliga nordiska hästen kallades klippare, och var mindre men också härdigare än sydländska hästar. Den var inte så beroende av kraftfoder och uppstallning, och påminde mest om det vi idag känner som islandshästar eller gotlandsruss.

Krigsmakten försökte undvika dem som ridhästar eftersom de ansågs som små och opassande, men de var bra dragare.


Bland bönder och stadsbor var klipparna uppskattade eftersom de var livliga men lättfödda. Klippare exporterades, inte sällan i utbyte mot ädlare hästar. Importerade ridhästar var oerhört dyra, och de var uppskattade gåvor kungar och stormän emellan. Hingstar som fördes in från utlandet korsades med inhemska ston för få en större och muskulösare ras. I Danmark hade man lyckats mycket bra med den kungliga hästaveln som gav en häst av spansk typ.


Det var allt för i dag, men... fortsättning följer =)


Kram  

Av Annica - 18 juni 2010 22:48


             

Hallojsan gott folk =)


Tack för era gulliga och uppmuntrande kommentarer, dom värmer och går rakt in i hjärtat  


I går natt hade jag ett helvete, har aldrig haft så jäkla ont i magen som jag hade då och när jag vaknade var det bra...!

Mådde så pass bra så jag spenderade lååång stund hos hästarna, var ute på rolig promis med Tyson mm, men...

På kvällen blev jag dålig igen...

Huvudvärken från helvetet, extremt illamående, yrsel, skakar i hela kroppen mm...
Gick och la mig och i morse mådde jag ok igen....!!!!


Visst är det konstigt att man kan gå från så pass bra till helt omkullslagen...


Fattar ingenting...


Ja, ja, hur som helst så är jag såååå glad att jag mår så pass bra att jag i alla fall orkar vara ute i fina vädret, förutom i dag då det har regnat och åskat nästan hela dagen och den dumma åskan tog vår bästaste trådlösa telefon 


Hästarna har det i alla fall bra på betet, Stefan plockade av Dartis skorna i bak i går eftersom det kommer dröja länge innan jag kan rida så kan han lika bra få gå barfota ett tag.


Ha nu en riktigt trevlig helg allihopa, det ska jag i alla fall försöka ha =)


Kramar  

Av Annica - 15 juni 2010 20:48

                


Halloj folket =)


I dag har jag varit nere hos hästarna, tom gått ner dit vilket är en bedrift för att vara mig just nu...

Har mått bättre i dag tills på kvällen då allt körde igång igen :-(


Jag blir så trött, orkar inte ha det så här längre...


Är det så här ens liv ska vara, att man knappt ska orka ta en liten promenad innan man har sådan magvärk så jag ligger dubbelvikt...???


Vilken livskvalitet...


Är så lävla less nu...


Vad är det som händer...???


Hoppas på en bra dag i morgon, HELA dagen !!!


Ja, ja...


Någon gång måste det ju bli bättre...


Må så gott folket


Kram


ps, ska så fort som möjligt återuppta ridkonsten då jag har fått många mail om att ni saknar den, vilket värmer gött =)



Av Annica - 11 juni 2010 22:19


                  


Hej på er !


I dag ska jag gnälla...


Jag gillar egentligen inte gnäll och gnälliga människor men detta är ju min blogg så då gör jag som jag vill !!!


Och nu är jag less....


På att må dåligt....


Dom senaste två veckorna har jag varit utanför dörren ( förutom sjukhusbesöken ) två gånger och då var jag ner till hästarna vilket var sååå kul!


Men detta är inte kul... Att ligga dubbelvikt pga magsmärtorna dag ut och dag in, att inte kunna äta ordentligt varje dag, att inte kunna ha mina kläder längre då dom plötsligt blivit en aning för stora mm....


Nu är jag gnällig men jag orkar inte ha så här ont längre...


Man kan ju för farao flyga till månen varför kan man inte fixa detta då...????


Tur att hästarna går på bete i alla fall så att jag får sommaren på mig att bli bra, och tur att jag har min älskade Stefan som alltid ställer upp och kör vatten mm


Ja, ja nu ska jag sluta att gnälla för den här gången ;-)


Sist men inte minst så vill jag ge Ahmanda och Marion ett stort tack för all er omtanke, det värmer =)


Må så gott alla !


Kram från gnällspiken ;-)



Presentation

Fråga mig...

1 besvarad fråga

Översätt

Diverse

Titta in....

Matbloggstoppen

Länk

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards