Alla inlägg under maj 2017

Av Annica - 29 maj 2017 00:01

I måndags va de tajm att ta prover igen å i torsdags dags för nytt läkarbesök på onkologen.
Cancermarkören hade tyvärr ökat men de va så väldigt lite så läkaren sa att jag inte behövde vara orolig över de, dock så ska den vid nästa provtagning ha börjat sjunka så jag håller tummarna för de, men de positiva va att själva tumören har minskat!!! :-)
Innan strålningen så kunde man nästan se den å den här gången va läkaren tom tvungen att känna flera gånger för att känna den så de gör mig jätteglad!!
De känns som att de e så mycket som varit dåligt å negativt den senaste tiden så detta gjorde mig till en riktigt glad tjej :-)
På tisd e de dags för prover igen..
Dom e så söta å gulliga på provtagningen på Ackis så de tom e roligt att lämna prover!
Varje gång jag kommer så frågar alla hur allting går, hur jag mår mm plus att dom har full koll på att jag fått så mycket hår, dom e verkligen supergoa :-)
Från de ena till de andra så har min benvärk blivit värre... har så jäkla ont så jag knappt kan sova :-(
Neuropati heter de å jag har fått dessa nervskador av cellgifterna...
Cellgifter i all ära men jösses så mycket dom förstör i kroppen... :-/
De e lite knasigt att de som ska rädda även kan stjälpa...
Förutom den jäkla benvärken så har jag den senaste tiden fått sån himla huvudvärk...
Pga min nackskada så e jag ju van med huvudvärk å för de mesta så har jag dom senaste åren haft flera migränanfall i veckan men nu e de värre än nånsin... som de e nu å har varit dom senaste veckorna så har jag migränvärk varenda jäkla dag...
Vad jag än gör så kommer den jädra värken å snart orkar jag inte mer.. :-(
De tar ganska mycket på kroppen att gå med sån värk varenda dag...
Vill inte ha så längre, vill kunna få känna på en smärtfri dag.. e så himla less på detta nu...
De gör mig orolig oxå...
Varför har jag helt plötsligt fått en huvudvärk som jag inte känner igen, den liknar inte min "vanliga" värk... e ju livrädd att de ska va nåt där som eg inte ska vara där...
Har inte berättat nåt om de för läkaren för att jag inte vill va med om nån utredning... förra gången jag sökte läkare pga värk och utreddes så hittades de ju en tumör stor som en handboll å hela cancer resan började så ni kan ju förstå att de känns lite obekvämt men jag ska faktiskt ringa doktorn i morgon för så här pallar jag inte att ha de längre.. :-/
Om jag ändå kunde förstå varför jag får sån enorm huvudvärk... den kommer som ett brev på posten (bortsett från om man skickar med postnord för då kommer de ju inte alls...) så fort jag gör något, så fort jag anstränger mig minsta lilla :-(
De kan räcka med så lite som att jag ex går ut å vattnar blommorna så e de kört, då e skiten här igen... :-/
E så himla less på detta nu å ärligt talat så tar skiten knäcken på mig, de e jobbigt att varenda dag gå med sån extrem värk...
Hoppas läkaren kan hjälpa mig i morgon!
Nu ska jag gå å sussa så jag avslutar med foto på bästa vännerna Tyson å Trassel, natti natti :-))

Av Annica - 21 maj 2017 00:51

Nu har de ju gått över en vecka sedan jag fick sista strålningen å dagarna efter blev biverkningarna mycket värre...
Jag hade klåda, de sved, fick blåsor mm plus att jag endast kunde äta glass, glass å åter glass men dom senaste dagarna har halsen blivit bättre å jag e sååå lycklig :-)
Har tom kunnat ätit mat!!
Har ätit hemmagjord hamburgare å frittisar plus att vi i dag åt tacos å de va så jäkla mumsigt :-)
De va så gott att kunna äta "riktig" mat!!
Jag kan knappt beskriva hur himla less jag e på soppa, soppa å soppa.. kommer nog aldrig mer vilja äta soppa i hela mitt liv... :-/
Jag hoppas att strålningen hjälpt men tyvärr så dröjer de innan man vet för strålningen verkar lång tid även efter man fått sista behandlingen.
Jag ska röntga mig i juli å först då kan strålningen utvärderas...
På måndag e de dags för bla prover igen, cancermarkören visar ju oxå åt vilket håll de går, om strålningen verkar eller ej så jag ber till alla högre makter som finns att markören ej gått upp för har den ökat så e risken stor att strålningen inte hjälpt å då måste jag få cellgifter igen å de vill jag INTE..!!!!
På onsdag e de läkarbesök med min cancerläkare igen å då måste jag ta upp min benvärk igen för den gör mig galen.. jag kan inte ens sova... går inte att få en blund med denna värken... de värker så de känns som att skelettet ska sprängas å de gör mig tokig.. :-(
Min mamma har ju oxå cancer å gått igenom samma behandlingar som jag har gjort å hon har oxå sån här benvärk som jag har men hon har fått medicin mot de som hjälper henne bra så hon slipper att ha ont å kan sova ordentligt så på onsdag ska jag oxå be min läkare om de..
Nu bor ju min mamma i USA men de borde eg inte vara nån skillnad.. hur som så måste jag få hjälp för så här kan jag i alla fall inte ha de.. :-(
Nästa måndag e de oxå dags för prover men den gången e de inte pga cancern utan då ska jag till blodmottagningen pga min blodsjukdom, E.T/Essentiell Trombocytos.
Här räcker de inte med att ha spridd cancer utan här kör vi alla sjukdomar å skador på en gång... med tanke på att jag även har whiplash, diskbråck å schmorls nuduli så kan jag ju tydligen ta både en blodsjukdom plus cancer oxå... :-/
Ska de va så ska de... inga små saker här inte utan här kör vi allt på en gång...
Från de ena till de andra så känner jag att min kropp börjar bli starkare efter operationerna, cellgiftsbehandlingarna å strålbehandlingarna :-)
Jag känner att de sakta men säkert går framåt, lite pö om pö så orkar jag mer å även om jag blir helt slut å halvdöd efter fortfarande väldigt lite så känner jag att jag i alla fall återhämtar mig snabbare så vem vet, de finns kanske hopp för mig oxå ;-)
Nu håller jag mina tummar å tår att proverna e bra så jag slipper cellgifter nu när jag börjar piggna på mig för behöver jag cellgifter igen så kommer dom slå undan benen totalt för mig å jag hamnar på minus igen vilket jag verkligen inte vill..!!!
Nu ropar john blund så jag avslutar med ett foto på mig å mitt ärr efter operationen å även ett foto på den tatueringen jag ska göra så fort jag får klartecken av läkaren..
natti natti alla vänner :-))





Av Annica - 13 maj 2017 00:31

I måndags va de min sista strålbehandling :-)
Helt fantastiskt att de äntligen e slut!!!
Bortsett från att min matstrupe svullnat upp plus att jag blivit "svedd" på huden så tycker jag att jag har klarat strålningen bra, de kunde ju ha blivit mycket värre så man får vara glad för de lilla :-)
Tur i oturen så tycker jag att halsen inte blivit värre i alla fall å de e ju alltid nåt.. har tom börjat prova på att äta "riktig" mat å med små små bitar så funkar de ganska ok...
Efter sista strålningen i måndags så hade jag läkarbesök med bröstläkaren på onkologen ang operationen av mina bröst å enligt läkaren så kan jag inte opereras förrens tidigast till hösten.. tyvärr... hade jag fått bestämma så hade jag gjort de redan i går men tyvärr så får jag ju inte de... :-/
Enligt läkaren så orkar min kropp inte med en operation just nu.. min kropp å knopp e tydligen trötta nu...
På 1 år så har jag fått cancerbesked, gjort en mega operation där dom opererade ut 38 st tumörer, gått igenom den tuffaste av alla cellgiftsbehandlingar plus nu även strålbehandling...
Min läkare sa att de e väldigt mycket att gå igenom å att min kropp nu måste läka å återhämta sig...
Innersta inne så vet jag ju att hon har rätt... de har jag ju redan misstänkt...
Speciellt dom senaste veckorna har varit sååå extremt jobbiga... jag har varit så väldigt trött... hängig... nere... deppig... haft svårt att somna... så fort jag lagt huvudet på kudden så börjar hjärnan gå på helspinn å tänker på allt som varit sedan jag blev sjuk... ibland känns de så extremt ofattbart att jag fått cancer så när jag tänker på de blir jag alldeles kallsvettig å får hjärtklappning.. de e ju så laddat själva ordet cancer... :-(
Hade jag fått välja så hade jag lätt kunnat sova runt 15-18 timmar per dygn den senaste tiden men ändå inte bli utvilad...
Kuratorn tror jag "gått in i den berömda väggen"... hon tror att jag e sönderstressad i knoppen å vem vet.. kanske de e så.. ska ta upp de med läkaren..
Jag blir ju inte ens pigg trots den höga dosen kortison jag äter, 32 tabletter per dag e ju annars nåt man går upp i ganska spinn av för de e ju en hög dos... :-/
Jag har även fått sån extrem kroppsvärk.. den håller på att göra mig tokig.. de gör så ont, speciellt i benen som in i skelettet, in i benmärgen.. de e fruktansvärt hemskt..
Jag hoppas jag mår bättre snart för så som jag senaste tiden har mått vill jag inte göra :-(
I dag har min fina Gaya gett mig sån glädje å energi, jag verkligen älskar den damen!
När Dartan dog så trodde jag aldrig att nån annan skulle hitta in i mitt hjärta igen på samma sätt som han gjorde men de har verkligen Gaya gjort, hon har hittat nyckeln till mitt hjärta :-)
Gaya e en sån fantastisk tjej, ibland tittar hon på mig djupt in i ögonen, de e som att hon kan läsa mig helt, hon vet vad jag tänker å hur jag mår, inför henne kan jag inte dölja nåt vilket på ett sätt oxå e bra för hon hjälper att hela mig :-)
I dag va de första gången någonsin som Gaya tog galopp från skritt!!
Hon va jätteduktig tjej å jag va jättestolt mamma!!
Älskar verkligen lilla fläcklisa!!
Nu ska jag göra ett nytt försök att sova så natti, natti alla :-))


Av Annica - 8 maj 2017 00:03

I morgon e de strålning nr 15/15 = SISTA..!!!!
Ska bli såå underbart när skiten e över, jag e extremt trött i både kropp å knopp efter behandlingarna.. :-/
Plus att jag e less på att inte kunna svälja ordentligt.. soppa i drygt 14 dagar börjar bli gaaanska trist... :-(
Jag längtar efter att grilla å att få "äta" mat, alltså äta riktig mat, att få tugga å kunna svälja ordentligt, så fort jag blir bättre ska de bli en riktig brakmiddag här hemma :-)
I torsdags på läkarbesöket fick jag en massa mediciner som skulle lindra svullnaden i matstrupen men tyvärr så har jag ännu inte känt nån skillnad förutom att medicinen e superäcklig...
Läkaren berättade oxå att min cancer gått in i stadie 4 å att jag aldrig kommer bli fri från skiten.. :-(
Jag kommer gå på både provtagning å röntgen med korta mellanrum så att dom kan hålla koll på mig å min jäkla sjukdom plus att jag kommer få bromsmedicin.
Hjälper inte denna strålbehandling så blir de tyvärr cellgifter igen... de som e skillnad med strålning mot cellgifter e att med cellgifter så ser man resultat ganska snabbt men så e de inte vid strålning utan där tar de tid även efter strålslutet, de kan ta upp till ett par månader innan man ser om de har hjälpt eller ej, jag ska utvärderas i juli... jag hoppas sååå innerligt att de hjälpt för jag vill verkligen INTE ha cellgifter igen... :-/
De absolut bästa skulle ju ha varit att operera bort tumören men de går inte, den sitter på ett alltför svårt ställe, e så mycket stora blodkärl å nerver där så de e tyvärr ingen som vill operera... :-/
I morgon efter strålningen så har jag bla läkarbesök på onkologen fast hos min sk "bröstläkare" ang borttagningen av mina bröst.
Kanske låter tokigt men jag längtar efter operationen..!
Efter de här senaste året å all skit jag gått igenom så vill jag eliminera alla risker som finns att få cancer å eftersom risken e så stor att jag även kommer att få bröstcancer så va valet inte så svårt!!
Nu ska jag sova så jag avslutar med foto på min fina donna :-)
Natti, natti alla :-))

Av Annica - 4 maj 2017 00:01

Den här veckan e de min fjärde strålningsvecka å jag e såå extremt less nu... :-/
Biverkningarna har kommit som ett brev på posten å värre blir dom för varje dag.. min svullna matstrupe har blivit värre plus att de känns som en extrem halsbränna, som att halsen håller på å brinner upp plus att de svider hela tiden... :-(
Har även börjat få skador på huden.. de blir ju som brännskador... jag smörjer de varje dag med Aloe Vera..
Jag lever på filmjölk, soppa, filmjölk, soppa å åter filmjölk å soppa.. vill jag va riktigt busig så äter jag yogurt oxå nån dag ;-) glass e superskönt att äta, de e de enda jag kan äta utan att de ska kännas som att jag sätter i halsen å kvävs när jag sväljer... klumpen i halsen har blivit större så nu e de bara ett jättelitet utrymme kvar i strupen vilket gör sjukt ont :-( eg så e de ju ingen klump jag har i halsen utan de e ju matstrupen som e så pass svullen så att de känns som en klump... :-/
I morgon har jag även läkarbesök efter strålningen å likaså på måndag, då har jag strålning på fm å efter de läkarbesök med min cancerläkare å sen på em så e de första besöket med bla plastik kirurgen inför min operation..!
Nu ska jag gå å sova så jag orkar upp i morgon bitti (läs natt för i min värld så e de snudd på natt då...), jag avslutar med lite kloka ord som får sammanfatta en del av hur jag känner å har känt mitt senaste år med min nya kropps hyresgäst, cancern...
Sist men definitivt inte minst ett foto på min bästa håriga vän (en av dom i alla fall..)..

Jag förstår att du inte kan förstå hur jag har det...

Jag förstår att du inte kan tänka på mig hela tiden...

Jag förstår att ditt liv fortsätter som vanligt...

Jag förstår att det kan vara jobbigt att träffa mig...

Jag förstår att jag inte alltid är det roligaste sällskapet...

Jag förstår att du kanske inte vet hur du ska vara, vad du ska säga, vad du ska göra när du träffar mig....

Jag förstår att ditt liv inte heller är bekymmersfritt...

Jag förstår att bara tanken på mig kan göra dig rädd för din egen dödlighet...

Förstår du att jag känner mig ensam?

Förstår du att medan ditt liv fortsätter står mitt stilla?

Förstår du att mitt liv just nu e ett helvete å att jag mest av allt önskar bort denna sjukdom?

Förstår du hur de känns att leva med "kniven mot strupen", att ha en dödlig sjukdom?

Förstår du allt detta så har du ett sjukt dåligt sätt att visa de...



Presentation

Fråga mig...

1 besvarad fråga

Översätt

Diverse

Titta in....

Matbloggstoppen

Länk

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards